Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Artikler -> Nyheder

Søren Peter Pinnerup
#20 postet d. 01-07-07 kl. 20:54. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Jeg kan ikke helt forstå viraken om, at Rødåret Hedelibel er en ny art for Danmark. I den udgave jeg har af Ole Fogh Nielsens "De danske guldsmede" fra 1998, er der på side 277 et tillæg med overskriften" Sympetrum fonscolombei (Sélys, 1840) - endnu en ny dansk guldsmed". Her beskrives et fund fra 1. august 1998 i Svinemosen på Bornholm af en hun, som værende en ny art for Danmark.

Men der er måske tale om to forskellige arter, da epitetet heller ikke staves helt ens - fonscolombii / fonscolombei.

Eller viste det sig, at fundet på Bornholm alligevel ikke var Sympetrum fonscolombei.

Mvh Søren Peter

Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#21 postet d. 01-07-07 kl. 21:00. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Hej Søren - se linket HER

mvh Anne Vibeke

Kommentér

Søren Peter Pinnerup
#22 postet d. 01-07-07 kl. 21:05. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Tak Anne Vibeke, det var lige det jeg manglede. Jeg har åbenbart ikke fulgt ordentlig med!

Mvh Søren Peter

Kommentér

Mogens Holmen
#23 postet d. 02-07-07 kl. 07:27. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Stavemåden fonscolombii må være den nomenklatorisk korrekte, selvom fonscolombei også har været meget brugt (/genciteret) i mange år. Selvom der nok stod Fonscolombe på mandens dåbsattest, var det faktisk hans latiniserede navn Fonscolombius, der i genitiv blev benyttet til guldsmeden i originalbeskrivelsen.

Kommentér

Erland Nielsen
#24 postet d. 03-07-07 kl. 01:44. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
En han er fotograferet i Danmark i september 2003. Se denne tråd i forum:

- se linket HER

Kommentér

Mogens Holmen
#25 postet d. 03-07-07 kl. 08:28. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Sidstnævnte foto af en forholdsvis ung han i september kunne måske endda tyde på, at arten har ynglet hos os - fx efter tilflyvning i forsommeren 2003.

I øvrigt savner jeg fotos af artens hunner på F&N.

mvh MH

Kommentér

Martin Bjerg
#26 postet d. 03-07-07 kl. 08:40. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Med alle de tidligere fund, der dukker op, ender det jo med, at den har været almindelig siden en gang først i årtusindet! Jeg tror, jeg har et par ok hun-billeder, jeg kan lægge op en dag ved lejlighed.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#27 postet d. 03-07-07 kl. 14:21. Emne: PRESSEMEDDELELSE: Ny guldsmed fundet i Danmark
Jeg har i dag modtaget billeder fra Thomas W. Johansen fra Lidsø på Lolland, han så et par sandsynlige der i fredags og op i mod 10 sikre søndag, jeg vil lægge et billede op for ham.

Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator