Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
#20 Kommentar postet d. 16-07-14 kl. 22:36. Emne: Lille Hjulhat ...??
Min mail: oblysh@gmail.com

Jo, jeg vil godt have slutningen med.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#21 Svar postet d. 17-07-14 kl. 10:10. Emne: Lille Hjulhat ...??
Hej Bodil

Jeg kan ikke se nogle hår på stokken, og tror derfor ikke på at det kan være denne art. Blækhatte er stadig utilstrækkeligt udforskede, så der kan sagtens gemme sig problemer - også i arter vi troede vi kendte.

Jeg kan ikke gøre noget ved materialet (i kritisk forstand), hvis du genfinder den så genfotografer den venligst, tør unge og lidt udviklede eks. med det samme, og check med luppen om du kan se hår på stokken, lamelæggen og fladen, samt om der er slør på hatten. Læg den så på svampeatlas, hvor Thomas Læssøe forhåbentlig vil tage hånd om den.

Jeg går ud fra at der ikke var nogen bemærkelsesværdig lugt.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#22 Svar postet d. 17-07-14 kl. 13:27. Emne: Lille Hjulhat ...??
Hej alle 3.

Jeg syntes stokken på den til vestre ser fint dunet ud.

Vh. Thomas

Ps. Måske vi skal have fat i hr. overdommer igen

Lille Hjulhat ...?? (Hej alle 3.
Jeg syntes stokken på den til vestre ser fint dunet ud. 
Vh. Thomas

Ps. Måske vi sk)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 477)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#23 Svar postet d. 17-07-14 kl. 13:45. Emne: Lille Hjulhat ...??
Ja Thomas, grib du bare fat i overdommer Læssøe

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#24 Kommentar postet d. 17-07-14 kl. 13:53. Emne: Lille Hjulhat ...??
Åh nej, jeg vidste jeg skulle have formuleret mig anderledes

Ok, så må jeg bider den i mig, jeg sender en mail til Læssøe.

Iøvrigt har jeg en svag erindring om at Læssøe lagde en dobbeltgænger til dunstokket ind på atlas sidste år, men jeg har ikke kunne søge fundet frem, så husker nok/måske forkert ?

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Læssøe

Svaraktivitet:

(179)
#25 Svar postet d. 17-07-14 kl. 22:29. Emne: Lille Hjulhat ...??
hejsa

Det var sørme en lang klamapse om en blækhat . Overmodne blækhatte (med opbrættet rand) er svære at skyde sig ind på da sløret på dette tidspunkt allerede er reduceret og sværere at se. Jeg ser ingen tegn på trådagtigt slør på hverken hat eller stok så tror ikke rigtig på dunstokket blækhat. Tror snarere vi skal over i Coprinellus og måske en af dem med grynet (kuglerunde celler) slør udover små udstående hår. Men vi finder aldrig ud af det, da der ikke findes fortrydelsesret når det gælder blækhatte. Det er direkte hjem til mikroskopet eller tørreapparatet . Din svamp er udpræget knippevoksende hvilket er meget atypisk for hjulhatte og heller ikke specielt typisk for dunstokket blækhat.

mhv fra Apollo-land i Sverige

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#26 Kommentar postet d. 17-07-14 kl. 22:41. Emne: Lille Hjulhat ...??
Apollo-land der er nogen der kan . Og jeg linkede ovenikøbet til dit billede af knippevokende dunstokket (længere oppe)

Tak for hjælpen.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#27 Kommentar postet d. 17-07-14 kl. 23:22. Emne: Lille Hjulhat ...??
Man bli''r godt nok benovet og temmelig ydmyg over jeres store interesse og ikke mindre engagement i "min" svamp

Men, jeg har jo hverken mikroskop eller tørreapparat. Så jeg har ingen illusion om, at jeg kommer til at kende identiteten!

Så nu vil jeg flage for alle jer gæve bidragsydere ... og samtidig forsikre, at min interesse er vakt for at følge eventuelle nye svampe, der måtte dukke op på denne sti

(og næste gang, vil jeg bestemt finde ud af, at markere stedet, så jeg bliver i stand til at finde stedet igen!!)

Mange venlige hilsener, Bodil

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator