Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Larsen
#20 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 12:08. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Hej Jens

Der står flg. om borreri i "Scandinavian Ferns" :

"(the scales are) ... comparetively sparse on the petiole and lower rachis,sparse in the upper rachis "

( det er de ikke på Linda''s plante )

"the black spot is not pronounced "

( det synes jeg at de er .... )

"with acute teeth also along the sides of larger pinnules"

( de er "cute" - overhovedet ikke "acute" )

"basal lobe with a large tooth"

( uden en sådan )

"The lamina is less glossy than in other subspecies,more than in D.filix-mas"

( På Linda''s plante er oversiden tydeligt skinnende i frisk tilstand .... )

cambrensis er stærkt inde i billedet,men : Basalloben synes ikke at være rund og der var ingen kirtler på planten.( Men det skrives jo også at det er på unge blade man finder sådanne.) Hos "Stace" (2.edit. page 34) er der silhuet-fotos af pinnae for henh. affinis,borreri og cambrensis, og jeg synes ikke at Linda''s plante ligner den her gengivne cambrensis ....

Men - som tidligere antydet - affinis-komplekset er en vanskelig sag at komme til bunds i .....

Med venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#21 Svar postet d. 05-01-15 kl. 14:14. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Jeg synes, at dine argumenter ser rigtige ud for affinis - spændende

Opdagede at jeg havde et foto af en af Ans-planterne (ssp. borreri ver. Benjamin Øllgaard) - det er fra analog tid, så kvaliteten er ikke i top. - se linket HER

På samme site er der også billeder af en anden underart, som jeg har dyrket i mange år. Jeg har aldrig bestemt den til underart, men det burde jeg jo nok.

Besvar | Kommentér

Jan Larsen
#22 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 15:14. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Hej Jens

Jeg synes nu ikke billederne er så ringe ....

Men det er tydeligt at D.a. ssp borreri ver. Øllgaard afviger fra Linda''s :

Tænderne på dine pinnulae er spidse,der er mindre sort ved basis af pinnae og skællene er betydeligt mindre.

Interessant ......

Med venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Søren Grøntved Christiansen
#23 Kommentar postet d. 05-01-15 kl. 16:04. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Flot fund, og dejligt at Jan kunne verificere bestemmelsen, når nu foto og beskrivelse i den grad pegede i den retning.

Det er 2. fund på Sjælland, idet Guldskæl-Mangeløv blev fundet i Ravnsholte Skov på Midtsjælland i 2010. Også her en enkelt plante langs en grøft i nåleskov. Planten er der endnu, men står og skranter, formodentlig fordi den er blevet fuldt soleksponeret efter rydning af de omgivne graner.

Guldskæl-Mangeløv vil givetvis dukke op flere steder de kommende år. Jeg har for nylig set et belæg samlet på Bornholm i 2014, som jeg er overbevist om også er denne art.

I øvrigt en meget passende overskrift til denne tråd. I Løjtnant og Worsøe: "Foreløbig status over den danske flora" fra 1977 er det netop det navn, der bruges om Guldskæl-Mangeløv.

Bedste hilsner Søren

Besvar | Kommentér

Jan Larsen
#24 Kommentar postet d. 06-01-15 kl. 07:42. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Hej Søren

Du mener formodentlig 2. recente fund på Sjælland !

Den er fundet ca. 1940 i Nørreskoven øst for Værløse ( belæg i herbariet her på KU ) og jeg mener også,at der er et par andre gamle fund ....

Med venlig hilsen - og Godt Nytår ....

Jan

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#25 Kommentar postet d. 07-01-15 kl. 23:23. Emne: Vintergrøn mangeløv?
Hvis jeg har forstået tråden (og Jans ihærdige indsats) så er det Dryopteris affinis ssp. affinis, og dermed en (under)art der ikke registreret i DK før?

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator