Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
#20 Kommentar postet d. 16-02-15 kl. 23:13. Emne: Jupiter?
I følge mit ''program'' (Stellarium - - se linket HER ) stod Jupiters måner således på nævnte tidspunkt. Og så må det vel være Europa og Io? Callisto er for tæt på Jupiter til at kunne skelnes fra den.

Jupiter? (I følge mit
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#21 Kommentar postet d. 16-02-15 kl. 23:50. Emne: Jupiter?
Hej Henrik,

Det vil jeg slet ikke afvise. Den "tabel", jeg selv gik ud fra, er bare noget gnidderværk fra et tidsskrift med positionsangivelser for månerne en gang i døgnet på et bestemt klokkeslet, hvor man så selv må finde ud af deres omtrentlige position imellem disse faste klokkeslet. Det er ikke nær så fint og overskueligt som billedet fra dit program. Så du har da nok ret!

Til gengæld kan jeg se, at dit indlæg nu er kommet imellem Michaels seneste kommentar og min respons på den. De to smileys i #20 skulle have været reaktion på Michaels seneste kommentar, ikke på dit indlæg! Michael har vist ret - det går hurtigt i den her tråd lige for øjeblikket!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#22 Kommentar postet d. 17-02-15 kl. 23:51. Emne: Jupiter?
Jeg antager at der ikke længere er indvendinger, ellers kan man prøve det formidable program Stellarium som Henrik henviser til i #19

Så behøver man ikke længere gå ud for at kigge stjerner

Besvar | Kommentér

Svend Høst

Svaraktivitet:

(4)
#23 Svar postet d. 18-02-15 kl. 14:52. Emne: Jupiter?
Det er et utroligt misvisende billede af jupiter og måske nogle måner ,men jupiters diameter er ca 30 gange størrer end de 4 store måner og lysstyrken er også helt forkert, jupiters magnitude er pt -2.6 og månerne ca +5 det gør jupiter ca flere 100 gange klarerne end månerne og det viser det forvrængede billede jo heller ikke.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#24 Kommentar postet d. 18-02-15 kl. 16:00. Emne: Jupiter?
Ja Svend, du kan godt kalde det misvisende, men sådan er nu engang betingelserne, når man giver sig af med astrofotografering. Du kan ikke fotografere en planet og/eller dens måner uden at måtte træffe et valg: enten bruger du en ganske kort eksponeringstid og kan da (mig bekendt forudsat, at du fotograferer gennem et teleskop) gøre dig håb om at få overfladedetaljer på planeten med. Til gengæld vil månerne være usynlige, da de er alt for lyssvage til at kunne "manifestere sig" ved en så kort eksponeringstid. - Alternativet er at anvende en eksponeringstid, som er lang nok til, at månerne kommer med på billedet. Til gengæld må man så finde sig i, at planeten bliver vildt overbelyst på det færdige billede og ikke, selv med optimale optiske hjælpemidler, fremviser noget som helst andet end en ensartet lysende skive. Det sidste er det, der er tilfældet her. (Jupiter er absolut ikke "ensfarvet hvid" i virkeligheden!) Sådan er nu engang betingelserne ved fotografering af himmellegemer; du kan ikke, selv i den teknisk avancerede nutid som vi lever i, tage billeder, hvor der ved een og samme optagelse er anvendt både kort og lang eksponeringstid!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator