Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens H. Petersen
#20 postet d. 22-10-07 kl. 13:50. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Er der nogle yderligere informationer angående svampens voksested? Løvskov eller nåleskov? Eventuelt i et område der periodevist er oversvømmet?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#21 postet d. 22-10-07 kl. 14:04. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Jeg fandt den ikke selv, men fik den af en af deltagerne på svampeturen til Gribskov; vedkommende viste mig det omtrentlige findested og mente, at den voksede på jord, men var ikke 100 pct. sikker.

Lokaliteten: ret mager sandet-gruset bund med ret lysåben, 4-5 årig spredt nyplantning af Rød-Gran og en del opvækst af bl.a. 2-3 meter høje Vorte-Birk. Der var en del gamle nåletræsstubbe af Rød-Gran og enkelte også af Skov-Fyr. I bunden: Mose- Bunke, Bølget Bunke, Lyse-Siv, Knop-Siv m.v. - Terrænet var ret kuperet.

Jeg håber dette kan være til hjælp for bestemmelsen!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jens H. Petersen
#22 postet d. 23-10-07 kl. 08:57. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Nu har jeg haft kræet under mikroskopet og er blevet lidt klogere.

Den er monomitisk med meget tykvæggede generative hyfer med øskner. Det, kombineret med den bløde konsistens, tyder på enten blødporesvamp (Postia) eller kødporesvamp (Tyromyces). Disse slægter kendes fra hinanden på at Postia laver brunmuld mens Tyromyces danner hvidmuld. Da vi ikke har noget substrat med kan vi ikke se muldtypen.

Svampen er desværre fyldt med store mængder af snask (bakterier, fremmede sporer etc) og det gør det meget svært at se hvilke sporer der er dens egne. Hvis de glatte, 2 x 3 µm store sporer, der findes i store mængder faktisk er svampens egne, passer det bedst på en kødporesvamp.

Der findes faktisk en art, Tyromyces fumidiceps som passer ret godt både mikroskopisk og med de sære makrokarakterer med grønlig farve på porelaget, farveskift ved berøring og underlige lugte. Denne er kendt fra træ i oversvømmede flodsenge i fx Tjekkoslovakiet og Ukraine og det er jo lidt langt ude.

Antager man i stedet at vor svamp er en blødporesvamp er der en med den rette facon (stok, knippeformet) med ikke helt rigtige farver: Postia obductus (Osteina obductus i MycoKey). Den har imidlertid 5-6,5 x 2-2,5 µm sporer og sådan nogen har jeg ikke set. Arten er normalt bundet til det naturlige udbredelsesområde for lærk, med der er et enkelt fund fra Norge.

Et tredje bud er Postia guttulata som findes i denne del af Danmark. Den har imidlertid også for store sporer . . .

Her sidder vi så fast. Fundet er spændende, men materialet er for gammelt og forurenet. Et nyt frugtlegeme næste år ville super!

Kommentér

Poul Evald Hansen
#23 postet d. 23-10-07 kl. 09:14. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Tak for, at du kikkede på svampen, Jens!

Jeg vil kigge efter den næste år. Lokaliteten ligger noget fra alfarvej, og det er mindre sandsynligt, at jeg når at tage derop de næste par uger, eller for den sags skyld i resten af dette efterår.

Lokaliteten ligger dog ikke så langt syd for den klassiske lokalitet Maglemosen i Gribskov. Det er et område, som bestemt ikke er overrendt, og lignende biotoper kan findes mange steder i området.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#24 postet d. 23-10-07 kl. 11:23. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Man kan ikke beskylde dig for ikke at gøre arbejdet grundigt Jens, du har været vidt omkring, og hvor er det så ærgeligt at svampen ikke kunne artsbestemmes alligevel. Nu må vi så håbet på et nyt, friskt frugtlegeme. Du må ud og trave PE!

Kommentér

Jens H. Petersen
#25 postet d. 23-10-07 kl. 15:46. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Undskyld, jeg fik byttet rundt på de nye danske navne. Det er:

Postia -- kødporesvamp

Tyromyces -- blødporesvamp

De står systematisk langt fra hinanden, derfor det nye navn til Tyromyces.

Kommentér

Henrik Mathiassen
#26 postet d. 24-10-07 kl. 00:00. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Hej alle

Jeg var oppe og kigge efter flere eksemplarer i Syvstjerne-området d 19.10, men fandt ikke andet end en del frugtlegemer af Postia Guttulata. Flere af dem var ret store men ikke så tykke som det PE har afbildet. Men farven på porefladen kunne godt minde om netop guttulata. Var den koncentrisk zonet på hatoversiden (typisk karakter for guttulata), det ses ikke på billedet?

mvh,

Henrik

Kommentér

Poul Evald Hansen
#27 postet d. 24-10-07 kl. 06:32. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Jeg mener ikke der var tydelige koncentriske zoner!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jens H. Petersen
#28 postet d. 24-10-07 kl. 10:31. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Ganske uzoneret i den tilstand den nåede frem til mig i. Der var heller ikke guttulations-huller i porefladen.

Den ret underlige mørkfarvning ved berøring af poreflade og kød samt den aromatisk-vamle lugt var karakteristisk. Er det noget man ser hos P. guttulata (vi har ikke arten herovre i Jylland så jeg kender den ikke)?

Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator