Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
#20 postet d. 21-10-07 kl. 22:46. Emne: Hvilke svampe
Hej Michael

Mit udgangspunkt for det, jeg her siger, er, at Conny er helt ny, og at vi er rene amatører. Margaretha har anbefalet denne bog varmt

Ja, Sylvia, det jeg skrev kunne misforstås. Jeg mente selvfølgelig, at bogen er et godt sted at begynde for at kunne spørge i forum

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Conny Bruun
#21 postet d. 21-10-07 kl. 23:01. Emne: Hvilke svampe
Hej Anni

Det glæder mig at høre så kan jeg kun glæde mig over den,jeg synes selv at den kan lære mig en masse jeg har læst i den i dag og det er nok den jeg kommer til at bruge mest

Michael

Jeg har set og læst Linket som du henviser til, og takker for det

Kommentér

Michael Filtenborg
#22 postet d. 21-10-07 kl. 23:08. Emne: Hvilke svampe
Margaretha skal jo anbefale den varmt, hun er jo lærling af Jan

Ej spøg til side. Jeg har skam også anbefalet den varmt og gør det gerne igen. Hvis du læser i den, tror faktisk det er i forordet, står der faktisk at den ikke er til nybegyndere, og til et vist punkt er jeg enig.

Jeg lærte først svampene i bøger som politikkens, og så gik jeg videre, men så nysgerrige som folk er herinde går det jo ikke kun at være bevæbnet med politikken eller lignende. For det er jo frygteligt ikke at kunne bestemme det meste af det man finder derude

Denne vidensbegærlighed synes jeg er en positiv udvikling, så ud fra det, er det bestemt en god bog for nybegyndere, men dog med lidt forsigtighed, for de kan hurtigt tabe pusten af at skulle skelne mellem så mange svampe, og rode rundt i de svære grupper, og det kan jo tage lysten fra selv den gladeste amatør.

Kommentér

Conny Bruun
#23 postet d. 21-10-07 kl. 23:13. Emne: Hvilke svampe
Sylvia

Det har Anni fortalt mig, og jeg vil nok komme til at spørge mange gange endnu,lige nu koncentrere jeg mig om hvad det er jeg skal se efter og huske så dem jeg beder om hjælp bedre kan hjælpe.

Mvh Conny

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#24 postet d. 21-10-07 kl. 23:22. Emne: Hvilke svampe
Hej Michael

Nå, det var det, du mente. Så kan jeg glæde dig med, at jeg ikke har købt den af samme grund

Jeg har opdateret min gamle Politiken fra 1988 til år 2003 i stedet for.

Desuden har jeg købt en tysk svampebog, som er oversat til dansk (også Margarethas anbefaling). Den var til salg i Brugsen for 70 kr., men jeg har også set den i boghandelen til 99,-Den er stor, hedder Svampe (Bestemmelse og indsamling) af Till R. Lohmeyer og Ute Künkele og rummer over 600 arter. Den har korte tekster, fine billeder og er nem at bruge.

Men vi er jo forskellige. Nogen elsker at dykke dybt i emnerne, andre holder sig til de få oplysninger. Så heldigvis er der noget for enhver smag.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Conny Bruun
#25 postet d. 21-10-07 kl. 23:50. Emne: Hvilke svampe
Michael

Jeg har også Politikens Svampebog, Gyldendals Guide til

Danske svampe.og Svampe fra Aschehougs.

De to sidste er ikke så store dem kan jeg tage med når jeg skal kikke efter svampe,og det er vel en god ting.

Mvh Conny

Kommentér

Flemming Larsen
#26 postet d. 22-10-07 kl. 09:27. Emne: Hvilke svampe
Foruden bøgerne kan jeg også anbefale Mycokey - som du kan finde i en lille online-version eller en fuld 14-dages prøve-version - se linket HER

Det er en synoptisk nøgle: Til forskel fra de tradtionelle liniære nøgler, hvor man slavisk må følge en forudbestemt række af valg, afkrydser man i den synoptiske nøgle, , via en visuel brugerflade, blot de kendetegn, som passer på den svamp, man vil bestemme - og bliver så præsenteret for de svampe, det kan være.

Mycokey lover umiddelbart kun at finde den mest sandsynlige slægt; men i de nyeste udgaver laver den også en prioritering indenfor slægterne; så man ofte finder den rigtige art.

Den fulde version nøgler til 874 slægter, med 3700 billeder i meget god kvalitet af 2200 arter. Så alene billederne gør den pengene værd.

Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator