Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
#20 Kommentar postet d. 17-01-16 kl. 13:28. Emne: Baldrian-roderi og AFD
Tak, Henry, for at gøre rent i huset Baldrian. Nu skal der flyttes nye møbler ind, og gad vide, hvordan de kommer til at se ud. Jeg har tænkt mig i år at fotodokumentere Baldrian-bestande med billeder af de karaktertræk, som tyskerne og englænderne nævner, - dog fraregnet stængelbehåring og stolontilstedeværelse. Måske får jeg så meget blod på tanden, at jeg ansøger om at bese nationalmuseets baldrianner, men det sker næppe, da mit job og andre ting kræver en god del af min tid.

- - - - -

Dine betragtninger omkring Spydbladet Mælde gør mig glad.

Meget glad.

I 1970erne og -80erne boede jeg på Halsskov og i Korsør. Her var rigeligt med Spydbladet Mælde, men især rigeligt med noget, jeg synes var ubestemmeligt i forhold til Dansk feltflora. Alfred på Botanisk Museum ville ikke røre ved det (sagde han), og derfor herbariserede jeg nærmest intet Atriplex i de år. En enkelt gang kunne jeg dog ikke dy mig, da jeg fandt en spydmældeagtig sag i en skovsump på kanten af Silkeborg Langsø. Den gav Alfred da også et navn, men han var på ingen måde imponeret af atriplexkomplekset.

Jeg har altid tænkt, at det bare var fordi, jeg ikke var ihærdig og observant nok til at kunne se, hvad Anfred så. Samtidigt tænkte jeg også, at gode bestemmelsesnøgler SKAL kunne fungere uden nøgleforfatterens tilstedeværelse. Dette gjaldt ikke for mig og atriplexnøglerne i diverse floraer, - og det gør mig glad at vide, jeg ikke er alene.

Jeg vender tilbage i løbet af ugen i en ny tråd. Vi skal snakke om Burre igen på baggrund af, hvad AFD beretter. Sidst vi havde en burresnak var det allerede ret spændende, og jeg nåede frem til en række åbne spørgsmål, som måske kan besvares i dag?

Arctium: - se linket HER

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#21 Kommentar postet d. 17-01-16 kl. 14:42. Emne: Baldrian-roderi og AFD

- fantastisk læsning, der efterlader den "almindelig botanikinteresserede" med et rygende hoved.... !!!

Kortslutning OFTE......

Om jeg kommer ind med noget fra Øksedalskanterne ??? kan dog fra den nærliggende KYØskoveng samt SebberklosterEnge berette om "noget" som jeg mener, var den Krybende

(Tror også, den er i galleriet)

Engen ved KYØskov besøgte jeg sammen med Jens , og Jens erklærede bramfrit fra start, at her var den ægte Hyldebladede ...

indtil bladafsnittene, herunder endesmåbladene antog alskens former....og så tror jeg nok, vi endte hovedrystende ved den Krybende og gik op ad skrænten til skoven, hvor Jens blev ganske behaget ved forekomsten af Skov-Rørhvene (15.-6.2014 )

På SebberklosterEngen gravede jeg halve metre udløbere op / med min hakke, min skovl og min spade....

Og det gider jeg ikke rende rundt og gøre, så Baldrianerne -de smukke planter -får lov at stå til et behageligt skue som bare Baldrianer !!!!

Men John og Henrys "Baldrian -Atriplex/Mælde (de røres heller ikke) samt Knavler ( de røres som oftest heller ikke... ) er trods, "at det ikke for almindelige dødelige" ,fantastisk at læse...

Side 2 -mon ikke, Henry har ret....

Bare et lille "lettere usselt brolæggerindlæg" med stor applaus til de par herrer....

PS: I musikkens verden sammenligning med Thelonius Monk som også er uforståelig, men nydes som I to...

Per,

- som er ganske behaget ved, at der er et par km fra Øksedal til Sebberkloster med Baldrianer....

Herude er jeg mere tilpas med mine Pyramider og orkideerne og Ulvefødderne og.....

Baldrian-roderi og AFD ((y)(y)(y)

- fantastisk læsning, der efterlader den "almindelig botanikinteresserede" med et rygen)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

John Holst
#22 Kommentar postet d. 17-01-16 kl. 19:32. Emne: Baldrian-roderi og AFD
Tak, Per, for tomler-op (tør ikke skrive thumbs up, for så kommer Hans efter mig), flag og Monk-sammenligningen.

Det her bliver en ægte forfra-sag for mit vedkommende. Det bliver i den grad en ommer for mig, og det bliver uden jordstængelopgravning! Spændende at se om jeg ender med få taxa som i Storbritannien eller mange som i Tyskland, - eller om jeg giver op og løber skrigende ud af de danske skovsumpe.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator