Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
#20 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 20:28. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Hvem finder først en fejl i forrige indlæg.

Kommentér

John Holst
#21 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 23:26. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
@Mest til Henrik omkring Fil Sø anno 1955

Jeg gik i mine gemmer for at tjekke, om der var noter på Tvepibet Lobelie, som Henrik nævner i #5.

Det var der, og følgende citat passer egentlig fint med denne tråd titel: Fund fra en svunden tid.

--

Fra et af C.O.Egede-Jensens kartotekskort:

Fil Sø ultimo Juli 55

Søen besøgtes to gange under et Besøg hos Joensen i Henne. Listen er mangelfuld, da ikke alt, hvad jeg saa, noteredes, og fordi Omraadet er overvældende og utilstrækkeligt undersøgt. Imidlertid noteredes: Kalmus (i Mængde), Gul Aakande, Strandbo, Søpryd (i Mængde), Liden og Mangestænglet Sumpstraa ogsaa Alm Sumpstraa (i mængde), Gifttyde, Ris Dueurt, Vand Peberrod, Kabbeleje, Svømmende Vandaks, Vand Pileurt, Krybende Ranunkel, Høj- og Manna Søgræs, tagrør, Rørgræs, Alm Mjødurt, Sump Forglemmigej, Stor og Liden Skjaller, Alm Hanekro, Vejbred Skeblad, Alm fredløs, Brøndsel sp., Tigger Ranunkel, Kær Guldkarse, Bukkeblad, Kragefod, Nyse Røllike, Vandportulak, Sump Evighedsblomst, Liden Pileurt. Kilebæger (? undersøges m.H.t. Art), Vandpest, Brasenføde, manna Sødgræs, Alm Røllike, Klit Siv.

Fra en Dam N f. Fil Sø v. Henne Kirkeby noteredes: Lobelie (i Mængde), Rundbl. Soldug, Benbræk, Klokkelyng.

--

Hvilken Kilebæger, der er tale om, ved jeg ikke. Der blev givet taget belæg, og det må ligge i den del af Egedes herbarium, som gik til Botanisk Museum i 1988.

Jeg kan umiddelbart ikke finde noter fra andre år fra denne lokalitet.

NB! Måske er fundet af Tvepibet Lobelie nok snarere fra Fil Sø-egnen end fra selve Fil Sø, men jeg kender intet til lokaliteterne, så det overlader jeg til Henrik at bedømme.

Hilsen

John

Kommentér

Henrik Tranberg
#22 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 17:30. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
tak til John for de spændende indslag fra Filsø - Egede-Jensens dam med Tvepibet Lobelie N f. Filsø (= Fidde Sø) er formentlig stadig eksisterende (noget eutrofieret ud fra algevæksten, men dog stadig med fx Strandbo)

E-J''s hovedliste er formentlig fra Fidde Sø (= Gl. Filsø, modsat Ny Filsø mod sydvest) - hele herligheden i dag ejet af onkel Aage (kilebægeret virker nok en anelse kritisk!)

mht. gåsefoden bør du naturligvis have fat i Finn Skovgaard (som muligvis læser denne tråd, men måske ikke tør svare)

muy at., Enrique

Kommentér

John Holst
#23 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 17:51. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Fint, Henrik, så blev lobelie-forekomsten nærmere stedfæstet.

M.h.t. Kilebæger, så kender Egede den stilkede fra SV-Sjælland, og jeg har hans belæg i herbariet af den ustilkede fra henholdsvis Fanø og Skallingen, så hvis du med det kritiske mener, at han nok har taget fejl, så kan du have både ret og uret. Men tjek efter en dag - om han tog belæg - hvor du besøger Nationalherbariet, når det er faldet til ro ude vest for Vestvolden.

M.h.t. gåsefoden så er det ret ligegyldigt, hvem der fandt den først. Jeg ville dog være glad, hvis Finn Skovgaard en dag kom med på F&N-kanal, for han har stor viden at dele ud af, så vi andre kan blive klogere.

Hilsen

John

Kommentér

Henrik Tranberg
#24 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 18:00. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
jeg er næsten stensikker på, at Finn læser med (hej!)

det var ikke for at "problematisere" Egedes fund af Kilebæger, men han sætter jo tilsyneladende selv "?" (& en lidt usædvanlig biotop!)

dog: vil naturligvis checke efter "nær Vestforbrændingen", selv om jeg er endnu mere stensikker på, at udpakningen af Dansk Herbarium vil tage en rum tid!

Kommentér

John Holst
#25 Kommentar postet d. 23-02-16 kl. 18:05. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Ja, men bemærk, at han efter spørgsmålstegnet skriver: undersøges m.H.t. Art. Derfor jeg er sikker på, at han tog belæg. Ligger der intet i herbarium C, så er det fordi, han fandt ud af, at det ikke var Kilebæger. Den må have ligget i plantepressen, da han skrev noten.

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#26 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 09:32. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Stadigvæk imponerende og interessant læsning.

Finn Skovgaard har været nævnt nogle gange

-et billede af en ung Finn Skovgaard kan vel ikke skade -fra Samsø 1976

Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod (Stadigvæk imponerende og interessant læsning.
Finn Skovgaard har været nævnt nogle gange
-et bille)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (709 x 600)
Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator