Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Maja Møholt
#20 Kommentar postet d. 10-11-17 kl. 10:27. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Så har jeg set det med :O

Jeg har aldrig før set en spidsløn med sådanne blade, men vidste heller ikke at rodskud kan variere så meget fra det oprindelige træ.

Tusind tak for hjælpen og ihærdigheden allesammen

Dejligt den kunne komme i mål!

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#21 Kommentar postet d. 10-11-17 kl. 20:07. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Gode fotos og præcise iagttagelser, også i anden omgang, Maja.

Alle stødskud på 1 - 2 meters højde er vokset frem i 2017. Til næste år får de formodentlig mere almindelige spidsløn-blade.

Jeg kan ikke se diameteren på de nedsavede træer, men selv små 3 - 5 cm træer har energi til at sætte sådanne skud. Træet har jo lagret energien fra 2016-bladene i rodnettet vinteren over, og denne energi kan så blive til et par abnormt lange skud med unormalt store blade.

Og den fugtige jordbund samt sommerens hyppige regn har forstærket væksten.

Hvis man styner et træ, kan man se en lignende vækst med langskud og kæmpeblade i første vækstsæson.

Dit foto af "små" almindelige spidslønblade er nok et spinkelt underkuet træ, som ikke er blevet savet ned.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Maja Møholt
#22 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 19:25. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Hej Peder

Mange tak

Ved man noget om hvorfor de bliver så abnormt store og anderledes i bladform?

Den fugtige bund kan selvfølgelig forklare lidt af det, men må indrømme, at jeg ikke helt køber det som den eneste forklaring ;)

Det er muligt at jeg bare ikke ved nok om planternes verden (jeg er selv entomolog), men som udgangspunkt kan jeg ikke lige se hvorfor masser af vand skulle give den vækstform. Er der nogen herinde, som ved mere om det emne?

Jeg vidste egentlig godt, at fældede træer kan få nogle lidt vilde vækster, men synes som regel "bare" at det er grenene der bliver lange, mens bladende kan variere en smule fra det oprindelige. Det er nyt for mig at de kan blive så anderledes.

Bedste hilsner

Maja

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#23 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 20:08. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Det er den oplagrede næring i roden, der giver de store blade og lange skud. Når der igen er balance i mellem rod og top, får de normale blade igen.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Maja Møholt
#24 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 10:15. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Okay, så det er fordi træet har så meget energi at det ikke kan ´styre´ det (som det plejer), og derfor laver disse skud og bladene bliver abnormt store og deforme?

Hvis ovenstående er tilfældet, burde bladene så ikke (i teorien) se forskellige ud? I det her tilfælde var det alle blade på rodskud, der så sådan ud.

Det jeg prøver at forklare/beskrive er, at jeg ved at planter kan få deforme blade og plantedele uden større grund, men at alle bladene på alle rodskudene så ligedan ud undrer mig. Jeg kan godt se at roden har oplagret en meget stor mængde energi, og hvordan det giver både lange skud og store blade (dvs. en abmorn vækst), men burde bladene i princippet ikke ´bare´ være store former af de normale blade? Og hvorfor ligner de abnorme blade hinanden? (Det var jo fordi det var konsekvent, at jeg troede det var en træ-art, jeg ikke kendte)

Beklager hvis spørgsmålene virker lidt fjollede, og det er heller ikke sikkert der findes et svar, men jeg undrer mig bare

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#25 Kommentar postet d. 16-11-17 kl. 20:40. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Det er ikke fjollede spørgsmål, Maja. Jeg har dog ikke et godt svar.

Min teori er, at når det ældste bladpar på et nyt skud er "konstrueret", kopieres de næste bladpar efter dette.

Men det forklarer ikke, hvorfor alle nedskårne træer reagerer næsten ens.

De små træer kan stamme fra samme modertræ, og trods standard genetisk variation være klon-lignende.

Der kan også være et dominant gen i skudspidsen, som ved celledelingen inducerer netop denne bladform i tilfælde af unaturlig høj energitilførsel.

Efter godt 40 år i skovbruget undrer jeg mig stadig (med glæde) over naturens uforudsigelige tilfældigheder.

Så du kan undre dig lidt endnu.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator