Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#20 Svar postet d. 24-07-19 kl. 20:07. Emne: Skærmplante
Jeg har beset disse spændende pastinakker i dag sammen med Jørgen Christiansen.

Jeg tror måske snarere, at det er den i Danmark endnu ikke med sikkerhed påviste underart Vild Pastinak (ssp. sylvestris). Den har afrundede bladafsnit og tæt gråhåret stængel og blade. Den har flere småskærme i blomsterstanden end ssp. urens bør have.

Der er mange udokumenterede fund af ssp. sylvestris i Naturbasen. Hvem sender dem til kvalitetsvurdering?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#21 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 20:13. Emne: Skærmplante
burde nok aftvinge en passus i URT …

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#22 Kommentar postet d. 24-07-19 kl. 21:26. Emne: Skærmplante
Knud. Tak for din interesse for denne Pastinak. Du kan godt have ret. Jeg lader den stå lidt endnu som Småskærmet Pastinak. Jeg har en aftale med Peter Wind, at han gerne vil se den i blomst og frugt næste gang vi mødes først i august. Peter er ikke rigtig med på Småskærmet pastinak, vil ikke udtale sig før han har set den i blomst. Retter obs. når jeg har en endelig bestemmelse af Peter.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#23 Svar postet d. 25-07-19 kl. 09:01. Emne: Skærmplante
Jeg regner med at køre forbi Pastinakken i dag.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#24 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 09:49. Emne: Skærmplante
Så fik jeg nærstuderet Pastinakken. Stænglen er håret, furet-kantet midt på og der er mere end 8 småskærme på den centrale skærm (nogle små individer havde færre). Bladene butte og tydeligt forskellige fra de få ssp. sativa som var indblandet.

Jeg gravede i gemmerne for at finde det materiale, jeg har liggende af ssp. urens fra Tåstrup Station (det. Niels Faurholdt og vistnok også Lars Fröberg) og det var tydeligt forskelligt fra Ebeltoft planterne. Stængel håret, trind midt på, færre småskærme (5-7) i den centrale skærm og denne stort set af samme størrelse som de øvrige.

Derfor mener jeg, at det er mere korrekt at henføre Ebeltoft planterne til ssp. sylvestris, som også foreslået af Knud. Ssp. sylvestris tolkes nu mest som hybriden mellem ssp. sativa og ssp. urens, hvorfor vi valgte ikke at medtage den i 2. udgave af skærmplantebogen.

Jeg kigger på de øvrige observationer i nærmeste fremtid.

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#25 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 09:58. Emne: Skærmplante
Flot arbejde og spændende. Jeg retter obs.

Mvh. Jørgen

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#26 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 10:11. Emne: Skærmplante
Nu har jeg bedt om dokumentation for alle de øvrige angivelser af ssp. sylvestris. De få der var med billeder var alle Almindelig Pastinak.

Skal vi lave et lille skriv til URT som Henrik foreslår?

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted
#27 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 10:17. Emne: Skærmplante
Det lyder godt. Tak.

I givet fald vel første dokumenterede fund af denne underart i Danmark.

Hvad der kunne tale for at ssp. sylvestris er mere end blot en hybrid/overgangsform mellem to underarter er, at de falder så homogent ud. Behåringen ligner heller ikke en mellemting mellem ssp. sativa og ssp. urens.

Den store højde på planterne er påfaldende (optil cirka 210 cm og mange omkring 180-200 cm) og bladafsnittene minder nærmest om Almindelig Bjørneklo.

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#28 Kommentar postet d. 26-07-19 kl. 10:19. Emne: Skærmplante
En god ide med et skriv i urt, med nyt fund og beskrivelse af de 3 Pastinak underarter. Er det en artikel du står for.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#29 Svar postet d. 29-07-19 kl. 11:21. Emne: Skærmplante
God ide med en lille artikel til Urt.

Jeg bidrager gerne efter bedste evne.

Lad os følge op på e-mail.

Bh Knud

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator