Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Steen Larsen
#20 Kommentar postet d. 23-11-18 kl. 22:35. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
Kjeld,

Der er 439.001 sommerfugleobservationer i Naturbasen. Af dem er 105.548 kvalitetsikrede. Så mangler du bare 333.453...

At fjerne fejl er selvfølgelig godt, men de resterende observationer er jo ikke kvalitetsikrede af den grund. Ingen kan vide, hvilke observationer du har set igennem, og hvilke du ikke har. Det er da ærgerligt.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#21 Kommentar postet d. 10-12-18 kl. 20:55. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
OPFØLGNING.....

For at efterprøve citatet fra ESL: "...det er med 99,4% sikkerhed en gamma - om man så må sige. Jeg har aldrig mødt en pulchrina-larve og kommer nok heller aldrig til det." - valgte jeg at fodre på larven nogle dage efter trådens oprettelse. Den var placeret i en petriskål på spisebordet, så var vi ikke helt alene ved middagen de dage, min kone og jeg

Den tog for sig af "retterne" - dén Persille, hvor larven var fundet...

1. december skete så det der måtte ske - forpupning...

(Det er ikke nemt at se, men inde i spindet ligger puppen!).

Larve af "Persille-ugle"? (OPFØLGNING.....

For at efterprøve citatet fra ESL: <i>"...det er med 99,4% sikkerhed en gamma - o)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (800 x 369)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#22 Kommentar postet d. 10-12-18 kl. 21:01. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
... og her til aften - 10 dage senere - var der Sø´rme "pludselig" en nyklækket Gamma-ugle i det lille "bur"!

Altså kom de sidste 0,6 % chance for en larve af Autographa pulchrina ikke "til udbetaling".

Det var og er Autographa gamma

Tak til Kjeld Brem og Erik Steen Larsen for at birage til tråden

Mvh /LJ

Larve af "Persille-ugle"? (... og her til aften - 10 dage senere - var der Sø´rme "pludselig" en nyklækket <b>Gamma-ugle</b> i )
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (800 x 493)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7599)
#23 Svar postet d. 10-12-18 kl. 21:09. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
Super arbejde - fint at få fastslået sikkert. Tillykke

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#24 Kommentar postet d. 10-12-18 kl. 21:14. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
Tak, Kjeld!

Der var nu faktisk ikke meget arbejde i det - for mig!

Jeg flyttede blot petriskålen fra spisebordet til et køkkenbord, hvor jeg forventede at uglen bedre kunne li´ at sidde og camouflere sig på retro-70´er bordpladen - som det anes på sidste foto...

Mvh

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#25 Kommentar postet d. 10-12-18 kl. 22:11. Emne: Larve af "Persille-ugle"?
Dejligt at få verificeret fundet. Gid mange flere lod sig inspirere. Som du skriver er det ikke så vanskeligt endda.

Jeg spår ikke dyret nogen lys fremtid. Arten er ikke kendt for at overvintre som imago, og selv med korrekt fodring og stuetemperatur bliver den nok kun nogle få uger gammel.

Udenfor kan den nok klare sig et stykke tid. Der er frilandsfund i december. Selv har jeg haft den på lys i haven 2. december, mens andre har set den så sent som 19. og 20. december.

Godt arbejde

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator