Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#20 Svar postet d. 02-12-18 kl. 14:30. Emne: Fasankok?
Niels, din påståelighed er imponerende, hvilket jo også er let nok, når man ikke kerer sig om kendsgerningerne.

The Handbook of British Birds, volume 3 angiver faktisk vingelængden af Skeandrik, og Gråand hun til henholdsvis:

232-252 og

240-267.

Altså en markant overlapning på svimlende 12 mm.

Orker ikke mere at lære dig mere nyt i år

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#21 Svar postet d. 02-12-18 kl. 17:50. Emne: Fasankok?
Så kan jeg lære dig, at i Madge og Burns Wildfowl (nok den mest gennemarbejdede andefugleguide, der findes) angives skeandrikken til 239-249 og gråanden(hunnen) til 257-273. Så intet overlap her I øvrigt er overlappet, jeg taler om, inden for samme køn - og jeg vel ikke mere påståelig, end du

Tilbage til tråden her, så er her et galleri, hvor forskellige udgaver af versicolor vises. - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#22 Svar postet d. 02-12-18 kl. 18:09. Emne: Fasankok?
Som min sidste kommentar i denne alt for lange tråd, blot et retorisk spørgsmål.

Som jeg altså ikke ønsker besvaret, please

Hvorfor er dine kilder til vingelængde hos ænder bedre end mine?

Til dit link kun dette:

Fjolserne, som har klasket dette miskmask sammen, har intet forstået.

Halvdelen af billederne viser jo klart blandingsfasaner med antydning af hvid halsring m.m.

Det undrer mig såre, at du vil hive sådan noget udskrab frem i forsøget på at vise at hvor meget en ægte, artsren versicolor kan variere.

Det blev vi IKKE klogere af

Trist at du du tilsyneladende har så lidt kritisk sans overfor den sammensplattede informationsmængde som udgør WWW.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#23 Svar postet d. 02-12-18 kl. 18:46. Emne: Fasankok?
Meget interessant - prøv at læse, hvad der står oppe i adresselinjen - HBW er ellers det, du igen og igen refererer til

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#24 Svar postet d. 02-12-18 kl. 19:32. Emne: Fasankok?
Det bliver jeg så nødt til at besvare - med behørig beklagelse til de enkelte tålmodige læsere, som måtte være tilbage.

Den amatøragtig sammenførte vælling af billeder er fra IBC (The Internet Bird Collection), som nærmest er det stik modsatte af den seriøse, elektroniske (betalings)version af verdens bedste fuglebog, The Handbook of the Birds of the World.

The IBC opfordrer ALLE (ingen kvalitetskontrol!) til at, citat:

"Upload, access, organise and share your bird records from anywhere in the world. Contribute to the best online bird collection ever."

Nej, tak!

Et tip til at undgå forveksling af de to forkortelser, er at makværket, IBC, kun har et bogstav tilfælles med den gode, seriøse informationskilde HBW

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#25 Svar postet d. 02-12-18 kl. 20:09. Emne: Fasankok?
Adressen er ellers hbw.com/ibc/species/53509/gallery, og linket ligger på hbw.com??

Jeg undrede mig i øvrigt også over nogle af billederne, men tænkte, at de kunne bidrage til komplexiteten af emnet her - og så troede jeg, naivt måske, at når de ligger på en side under HBW, så var kvaliteten i orden.

Det er da også HBW, der betaler:

The IBC is “sponsored” by its sister projects run by Lynx Edicions, the Handbook of the Birds of the World Alive and the HBW and BirdLife International Illustrated Checklist of the Birds of the World, which cover the costs of design and set-up the site, including the dedicated server and high-speed internet connection, and the staff required for running the site.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#26 Svar postet d. 02-12-18 kl. 20:28. Emne: Fasankok?
Ingen er ufejlbarlig, og sådan en sammenrodning af seriøsitet og billedbiks, er selvfølgelig mindre heldig, og et lille minus i ´karakterbogen´ til Lynx Editiones, som burde holde behørig afstand til sådanne tiltag.

Jeg holder mig, som hidtil, til bogen, og har da også hørt fra venner som forsøgsmæssigt har prøvet internetversionen, at denne ikke rigtig er pengene værd, når man har bogværket, uagtet at der selvfølgelig er nogle opdateringer, som kan være ganske vigtige at få med.

Men IBC-siden med ganske almindelige Fasanhøner proppet ind under overskriften Grøn Fasan, er noget rigtigt pu-ha, som jeg hermed advarer mod.

Og ærgeligt at der ikke findes en slettefunktion på dette forum, som Niels nu kan bruge, for linket tjener ikke udbredelsen af den sande viden om fugle som alle vi brugere af dette forum givetvis helst bidrage til.

Amen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#27 Svar postet d. 03-12-18 kl. 20:10. Emne: Fasankok?
For de, der har fulgt med i tråden her, og måske savner lidt mere organiseret viden om de fasaner, vi omgives af i dag, er der her lidt læsning:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator