Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Bjerregård
#20 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 21:30. Emne: Et navn ønskes på denne Sommerfugl
Tjae, men den seneste checkliste fra 31. december 2018 benytter Muschampia, og den går jeg efter. Men det kan hurtigt ændre sig naturligvis. Her en dansk vaualbum fra 1901!

Et navn ønskes på denne Sommerfugl (Tjae, men den seneste checkliste fra 31. december 2018 benytter Muschampia, og den går jeg efter. Me)
Emil Bjerregård har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 572)
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#21 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 22:32. Emne: Et navn ønskes på denne Sommerfugl
Nordsiden af Kaukasus-bjergene hører da vist med til Europæisk Rusland. Fik du min mail om Sloperia?

Her phryne fra Ukraine:

Et navn ønskes på denne Sommerfugl (Nordsiden af Kaukasus-bjergene hører da vist med til Europæisk Rusland. Fik du min mail om Sloperia?)
Foto: Tom Nygaard Kristensen
Besvar | Kommentér

Emil Bjerregård
#22 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 00:53. Emne: Et navn ønskes på denne Sommerfugl
Lige præcis om grænsen dernede mellem Europa og Asien skal defineres som Manytj eller det nordlige Kaukasus, er måske det sværeste geografiske afgrænsningsområde af kontinentet at fastsætte. For alle andre kontroversielle områder (Azoerne, Madeira, De Kanariske Øer og Cypern), er der klart argumenter der vejer tungere for, at det ikke skal tælles med til geografisk Europa. Lige præcis med grænsen i det sydlige Rusland, (efter at have læst extremt meget litteratur om emnet!), er den ene afgrænsning ved Manytj i princippet lige så god som det nordlige Kaukasus, hvilket gør det svært hér at vælge hvor man skal sætte grænsen. Man kunne selvfølgelig godt være optimistisk og så sætte den til det nordlige Kaukasus, for at få noget mere med, men jeg har endt med at sætte grænsen for mit vedkommende til Manytj, simpelthen fordi jeg finder det underligt at opdele en bjergregion mellem to kontinenter. Grænsen mellem Europa og Asien mod øst går jo heller ikke gennem Ural-bjergene, den ligger på østsiden af Ural.

Jeg vender tilbage senere ang. din mail.

Besvar | Kommentér

Emil Bjerregård
#23 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 10:42. Emne: Et navn ønskes på denne Sommerfugl
Tom, jeg må nok erkende at der generelt et konsensus om at Greater Caucasus Watershed er den mest moderne og anerkendte definition for grænsen mellem geografisk Europa og geografisk Asien. Manych er vist efterhånden en forældet definition. Så ja, jeg må hellere komme til det nordlige Kaukasus i en fart.

Jeg tror at dette er den mest anerkendte definition på geografisk Europa for tiden, som der er konsensus om:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#24 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 12:09. Emne: Et navn ønskes på denne Sommerfugl
Set

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator