Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
#20 Svar postet d. 20-09-08 kl. 21:53. Emne: svamp med orange linie
Overhovedet ikke. Jeg vil gerne vide hvad han har brugt af skillekarrakter. Da disse er meget atypiske for arten.

Sådan noget er interessant især da også i forhold til mine felthåndbogsbeskrivelser af arterne.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#21 Svar postet d. 20-09-08 kl. 21:59. Emne: svamp med orange linie
Michael, jeg har intet konkret, Men: Forekomsten ved gran, Gran-mælkehat er variabel i farverne, noget som Agnete og jeg så sammen i dag. Jeg må indrømme at Agnetes fotos er ikke godt nok belyste til helt at afvise Tvefarvet, men altså, jeg har ingen problemer med at kalde den Gran-mælkehat.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#22 Svar postet d. 20-09-08 kl. 22:07. Emne: svamp med orange linie
Du udtrykker altså tvivl og har ikke noget konkret at bakke op med. I Sådan et tilfælde er det fair nok at indtaste Gran-mælkehat, for hun har jo set andre, men jeg vil stadig grundet mine før skrevne betragtninger mene at det er tvefarvet, og så i øvrigt henvise til at dette foto ikke bør lægges i galleriet som Gran da der er uenighed om arten.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#23 Svar postet d. 20-09-08 kl. 22:10. Emne: svamp med orange linie
Det er fair nok.

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#24 Svar postet d. 20-09-08 kl. 23:37. Emne: svamp med orange linie
Kan man ikke skelne Gran- og Tvefarvet Mælkehat på mælkens farve? Gran har orange mælkesaft, Tvefarvet har en lidt mørkere mælkesaft, der skifter farve til noget rødligt efter et stykke tid, eller hvordan er det det er?

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#25 Kommentar postet d. 21-09-08 kl. 10:09. Emne: svamp med orange linie
Nu skal i altså være gode ved Thorbjørn.

Dem vi så i marken i går, var garanteret samme art, som dem jeg startede min tråd med. Den ægte vare er jo meget bedre end et billede.

Turen i går var forøvrigt meget lærerig.

Ikke mindst for nybegyndere som jeg.

Venlig hilsen til jer alle.

Agnete.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#26 Svar postet d. 21-09-08 kl. 15:24. Emne: svamp med orange linie
Jesper, der er ingen brugbare forskel i farven og farveskift på latex ("mælken") på de to arter.

Michael, Jan Vesterholt skriver at hatfarven er meget variabel hos Tvefarvet m., og da han bruger den forskellige økologi som nøglekarakter (udover sporeforskelle), så giver det ikke meget mening at diskutere om hatfarven på Agnete´s eksemplarer giver grundlag for en afgørelse om det er det ene eller det andet.

Konlusion: Det er efter alle solemærker at dømme Gran-mælkehat; fotografiernes (undskyld jeg træder i det Agnete, jeg skriver det kun for tydelighedens skyld) og materialets kvalitet berettiger ikke til en hævdelse af at det er Tvefarvet m.

Men jeg er enig med dig i at fotografierne ikke er instruktive nok til at gemme i galleriet.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#27 Svar postet d. 21-09-08 kl. 15:58. Emne: svamp med orange linie
Udemærket Torbjørn. Hvis jan siger det, så ok da

apropo disse, så har jeg for første gang i år fundet alle tre på en sæson. Så de har det åbenbart godt i år.

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator