Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Quist
#20 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 18:29. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
#18 - Kirsten, linket virkede perfekt. Tak for det.

Kan Du uden at spilde for meget tid på det kort liste, hvilke fordele Du ser ved PSE7 fremfor PSE5? (Jeg husker, at jeg i sin tid købte PSE5 i stedet for PSE6, idet jeg fik oplyst, at forbedringerne i PSE6 hovedsagelig var rettet mod videoredigering, og jeg arbejder ikke med video).

Flemming.

Besvar | Kommentér

Kirsten Schwartz
#21 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 18:46. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Flemming, send mig din email-adresse, så sender jeg dig nogle indscannede artikler/tests fra Digital Foto om PSE7, hvor det bliver rost meget, selv om det kun har et par nyheder i forhold til 6´eren, men da du jo har sprunget den over, får du meget nyt for pengene...

Ja, der er en række genveje, der gør det meget nemt at rette billeder til med et snuptag, men jeg vil hellere sende dig materialet med e-mail...

Kirsten

Besvar | Kommentér

Kirsten Schwartz
#22 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 19:13. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Der er en funktion, jeg er særlig glad for, den hedder Photomerge...

Det billede, jeg har lagt ved her, er lavet af to billeder...

På det ene var stilken og det bageste hyben skarpt, på det andet næsten identiske billede havde jeg stillet skarpt et andet sted, så de to forreste bær var skarpe...

Så vælger man begge billeder i den funktion, jeg omtalte før og vælger groupshot, kører med blyanten tværs hen over de ting, der skal med over på det færdige billede, og vups, så er alle tre bær skarpe!!!

Men det fordrer jo, at man tager flere ens billeder af samme motiv med forskelligt skarphedspunkt...

De nævner det som en fordel, når man tager børnegruppebilleder, hvor ungerne glor i alle retninger eller lukker øjnene eller piller næse, eller hvad ved jeg, så kan man tage et af de andre ansigtsbilleder af barnet og lægge over, hvor flertallet er gode!

Temmelig smart...

Kirsten

Hjælp til konvertering af RAW filer. (Der er en funktion, jeg er særlig glad for, den hedder Photomerge...
Det billede, jeg har lagt ved )
Foto: Kirsten Schwartz
Besvar | Kommentér

Kristian Borum
#23 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 23:04. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, hvorvidt man bør fotografere i RAW eller jpg. Som Kent (#13) skriver, afhænger det af, hvad billedet skal bruges til.

Jeg ved ikke i forvejen, hvad mine billeder skal bruges til. De fleste bliver jo nok til ingenting, men man håber vel altid, at det i dag lykkes at falde over motivet, det helt unikke - et scoop. Og så skulle man jo også gerne kunne præsentere det i en teknisk kvalitet, der modsvarer motivets.

På den optimistiske baggrund tager jeg alle mine billeder i både jpg og RAW. Men til mine banale anvendelser vælger jeg den nemme løsning at arbejde ud fra jpg. I de fleste tilfælde har kameraet jo da lavet en god bearbejdning, som man med beskeden efterbehandling kan bruge - fx i tråde og galleriet her på F&N.

Eva (#19) mener ikke, at RAW er umagen værd. Jo, måske for at redde "lettere over- eller underbelyste". Ja, ja, man kan nu altså lidt mere end det! Det kan jeg lige eksemplificere.

En dag gik jeg ned mod åen for enden af haven. Helt uforberedt på, at der lå en and lige neden for mine fødder. Jeg havde sekunder i forvejen fotograferet et eller andet med manuel indstilling, og i min befippelse fyrede jeg bare kanonen af i hovedet på anden. Uden tanke for at indstille noget som helst.

Billedet blev helt vildt overbelyst (det er vel mindst 3 blændetrin!) - billede 1.

Jeg prøvede at redde det ved maximal korrektion af lys/kontrast m.m.m. ud fra jpg - billede 2. Stadig med ynkeligt resultat.

Så prøvede jeg at korrigere ud fra RAW - billede 3. Der kom da vel trods alt et billede ud af det!

At billedet mht. motiv mv. er noget lort, er jo en anden sag. Hvad jeg ville vise er, at man ud fra RAW kan mere end blot redde en "lettere overbelysning". Det kunne jo have været en odder, eller "Nessie" eller tilsvarende, så man i sin befippelse kun får fyret et vådeskud af. Tager man kun i jpg, har man absolut begrænset sine muligheder!

MVH

Kristian

Hjælp til konvertering af RAW filer. (Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, hvorvidt man bør fotografere i RAW <i>eller</i> jpg. Som Kent (#1)
Foto: Original - ubearbejdet
Besvar | Kommentér

Kristian Borum
#24 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 23:04. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.

Hjælp til konvertering af RAW filer. ()
Foto: Korrigeret fra jpg
Besvar | Kommentér

Kristian Borum
#25 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 23:05. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.

Hjælp til konvertering af RAW filer. ()
Foto: Korrigeret fra RAW
Besvar | Kommentér

Flemming Quist
#26 Kommentar postet d. 27-12-08 kl. 08:25. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
# 23 - 24 - 25.

Kristian - tak for en meget illustrativ gennemgang af en af fordelene ved at "skyde" i RAW.

Jeg har en gang fået fortalt, at hver gang man åbner og kopierer en JPG fil for videre behandling, taber det en smule i kvalitet. Det samme skulle ikke være tilfældet med RAW, der er at betragte som et negativ i stil med vores filmrulle fra de gode gamle fremkaler og fikser mørkekammer dage.

Til andre vil jeg blot anføre, at jeg efter at have øvet mig endnu en halv dag med Photoshop Elements faktisk ikke finder det besværligt at arbejde med. Alle de arbejdsgange, jeg plejede at lave i JPG, kan jeg nu lave i RAW og dernæst konvertere filen i en arbejdsgang.

Flemming.

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#27 Kommentar postet d. 27-12-08 kl. 11:07. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Eva, hvad mener du med at "knokle rundt med det RAW"? Det er da ikke mere indviklet end at arbejde med jpg...

Kan du give nogle konkrete eksempler på artikler e.l., hvor ""de kloge" der beskæftiger sig med test og afprøvning af materiel, programmer o.s.v....er da heller ikke enige om "velsignelsen ved at skyde i RAW"? Jeg ville da gerne læse lidt mere om, hvad det går ud på. Indtil nu har det været (og er det) min opfattelse, at "de kloge" generelt er enige om det modsatte...!?

Selv har jeg p.t. svært ved at se velsignelsen i IKKE at arbejde i RAW!

Tak til Kristian for det illustrative eksempel på fordelene ved RAW. Jeg kunne selv smide bunker af tilsvarende eksempler på bordet. Lige bortset fra det har Eva jo ret i, at det bedste er, når grundmaterialet er i orden!

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#28 Kommentar postet d. 27-12-08 kl. 12:30. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Ken Rockwell har i årevis talt for jpg fremfor raw, selv om han har blødt lidt op efterhånden. Han skriver utrolig mange interessante artikler.

"JPG vs Raw: Get it Right the First Time" - se linket HER "Nikon D200 Image Quality Settings" - se linket HER hvor der er billedsammenligninger.

Jeg bruger altid raw selv men læser ofte hans spændende artikler og anmeldelser.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#29 Kommentar postet d. 27-12-08 kl. 12:43. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Tak for linkene, Erik, jeg vil studere dem nærmere!

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator