Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
#20 Kommentar postet d. 31-01-09 kl. 14:10. Emne: En art lædersvamp?
Tak, Torbjørn. De er no''en værre no''en, de svampe.

Jeg glemte at skrive, at de to første billeder viser oversiden af svampene - tog det for givet. Måske husker jeg det næste gang.

KirstenN

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#21 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 15:13. Emne: En art lædersvamp?
To dage efter de første billeder, var Hængeørerne faldet meget sammen, og de var hvide på overfladen.

Billedet her er fem dage senere end de første, og svampene er meget slatne.

Størrelsen er næsten den naturlige.

Ser de nu mere rigtige ud, Torbjørn?

KirstenN

En art lædersvamp? (To dage efter de første billeder, var Hængeørerne faldet meget sammen, og de var hvide på overfladen)
Foto: Kirsten Nielsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#22 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 15:46. Emne: En art lædersvamp?
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om Kirsten da jeg kun har fundet den en enkelt gang for 35 år siden, og ellers kun kender den fra enkelte illustrationer; men jo mere du ser på den i forskellige aldre, jo nemmere vil du kunne bestemme den næste gang du møder den på et nyt sted

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#23 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 16:03. Emne: En art lædersvamp?
Hej Torbjørn.

Jeg udtrykte mig forkert - mente om du nu kunne genkende dem.

For 35 år siden....... ja, det er da ikke til at huske en lille svamp på den afstand.

KirstenN

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#24 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 16:32. Emne: En art lædersvamp?
Jeg må indrømme at fotografierne ikke er så informative, jeg vil glæde mig til du får skiftet dem ud med nogle bedre til september-oktober hvor de rimeligvis vil være mest friske. De nuværende er selvfølgelig bedre end ingen, men ikke gode nok til bestemmelse med mindre man kender den virkelig godt i forvejen

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#25 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 17:08. Emne: En art lædersvamp?
Næ, det billede jeg har lagt i galleriet er måske ikke særlig informativt - heller ikke særlig godt - men det var sådan de så ud i lørdags.

Det første billede synes jeg da er godt nok - dengang var de unge, går jeg ud fra.

Angående sept./okt: der bliver måske ikke noget af det, med mindre jeg redder myceliet. Og skal jeg det? Havde tænkt at lave en tråd om det.

Det træ som Hængeøre vokser på vil før eller senere blive kørt væk, når det nye kvarter skal se pænt ud, eller der skal bygges flere huse.

Skal vi så gøre noget for at bevare myceliet? save enden af stammen og gøre af den hvor? eller siger vi bare "det var det" og håber på at det kommer hen på en losseplads hvorfra svampen kan sprede sig og ikke på et bål?

KirstenN

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#26 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 19:19. Emne: En art lædersvamp?
Hvis der er andre poppeltræer i nærheden kunne man jo sige at det i hvertfald har haft i år til at sprede sporer dertil. At flytte noget af træet til en anden lokalitet hvor der er popler, ville jeg ikke bryde mig om.

Ifølge Svampedatabasen var der indtil 2005 27 danske fund, og den havde rødlistestatus: R (sjælden); men den er endnu ikke blevet genvurderet; men som den kan næppe siges at være nogen stor sjældenhed.

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#27 Kommentar postet d. 03-02-09 kl. 18:34. Emne: En art lædersvamp?
Hej Torbjørn.

Et stykke af træet kunne jo bare flyttes de få meter hen til de levende Sølvpopler - hvis ejeren af området ville synes om det. Det ville ikke noget stort indgreb i naturens gang.

Hvad synes du om det?

Finder Hængeøre på at ødelægge de levende træer? Det skal jeg jo også vide, inden jeg eventuelt begynder snakke med ejeren om det her.

Hilsen fra KirstenN

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#28 Svar postet d. 04-02-09 kl. 09:15. Emne: En art lædersvamp?
Hej Kirsten

Ifølge Mycokey (version 3.1) lever den som nedbryder, dvs. den angriber ikke levende træ (der er iøvrigt fine fotos her).

Hvis det drejer sig om at flytte en del af træet i meget kort afstand, så ville det ikke genere mig; på den anden side, så har den som tidligere nævnt nok spredt sine sporer for i år, hvorfor chancen for at den kan spire på de nærliggende poppeltræer næppe er meget mindre, end hvis du flyttede træet. Jeg ville anbefale at undlade at gøre noget i dette tilfælde!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#29 Kommentar postet d. 04-02-09 kl. 14:31. Emne: En art lædersvamp?
Hej Torbjørn.

Tak fordi du har forholdt dig til min uvished. Jeg gør ikke mere ved det nu.

Og for henvisning til billeder. Jeg kigger.

Jeg har set billeder af den ved at google på det latinske navn og Billeder.

KirstenN

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator