Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
#20 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 20:27. Emne: Lille lilla svamp.
Tak for tippet Margaretha, det vil jeg følge op på!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#21 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 20:43. Emne: Lille lilla svamp.
Margaretha, tænker du på Jans lille bog om Entoloma subgenus Leptonia, i serien Fungi non delineati (bind 21) 2000. Der er den ikke, til gengæld er der en artikel af Jan mest om samme underslægt i Svampe 21 (1990): Rødhatte-underslægten Leptonia (Blåhat) i Danmark og på Færøerne, den må du kunne få fat på på biblioteket Kevin.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#22 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 20:51. Emne: Lille lilla svamp.
Nej Torbjørn, det var demensen, som spillede mig pus, Jans bog er jo om Hebeloma, nej det er Noordelos bog om Entoloma i serien Fungi Europaei (bind 5 1992). Godt at du er lidt vaks

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#23 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 21:07. Emne: Lille lilla svamp.
Det er alletiders! Tak for udredelsen. Ellers må jeg rømme biblioteket for hele Entoloma-slægten og gå i krig!

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#24 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 22:35. Emne: Lille lilla svamp.
Kevin, det er helt klart årets suverænt bedste svampefund til dato!

Man ville ikke lige tro, at der var blåhatte (Entoloma underslægt Leptonia) fremme på denne tid af året. Men man må jo være lidt frisk en gang imellem, se stort på svampebøgerne og finde på noget sjovere end bare Vinter-Huesvamp. Svampen er jo knaldende blå. Lamellerne på fotoet har en storbølget æg, svage tværfolder, og ikke mindst en ”jernbanesvelleformet” æg, altså ret så firkantet, uden fnug. Hvilket klart peger på Rødblad. Man kunne, foruden Rødblad, også tænke på Gråblad, men der er ingen blå arter dér. Der er mange blå arter i Rødblad, langt de fleste i underslægten Blåhat, nogle få uden for denne underslægt, men hatform og lamelform peger mod Blåhat. Der findes kun yderst få europæiske arter, der vokser på nåletræ. De fleste vokser jo som bekendt på græsland. Så bestemmelsen var hurtigt gennemført. Arten er udbredt i hele Europa, men sjælden overalt.

Jeg har her oversat den makroskopiske del af den latinske originalbeskrivelse fra 1964 af E. lepidissimum (Svrcek) Noordel. (som Leptonia lepidissima Svrcek), der er optrykt i Fungi europaei 5. Man kan undre sig over, at den blev kaldt lepidissima, som betyder meget skællet, for dette betones ikke i beskrivelsen. ”Hat 8-12 mm i diameter, bredt klokkeformet, midten noget tilspidset, men ikke papillat, med hel, skarp, næppe indrullet rand, tyndkødet, ikke hygrofan (lamellerne ses ikke igennem hathuden), helt og aldeles smukt mørkt blåviolet, svagt skinnende, under luppen tydeligt mørkt radiærfibret, en smule ru, men uden skæl. Stok 30-35 x 1-1,2 mm, ret, tynd, ikke fortykket ved basis, kun i svag grad forsynet med snehvidt mycelium, helt af hattens farve, dvs. mørkt blåviolet, glat, men under lup dog utydeligt længdefibret. Lameller fjerne (16-20 hele, imellem hver af dem 1-4 korte), næppe bugede, let udrandede, helrandede, kort nedløbende, hvide (på ingen måde himmelblåt tonede), efterhånden blegt rosafarvede, med ligefarvet æg. Kød uden lugt.”

Mit foto af arten er fra Anholt 30.9.2006, på træflisdynge af nåletræ, billedbestemt af Jan Vesterholt.

Lille lilla svamp. (Kevin, det er helt klart årets suverænt bedste svampefund til dato! 

Man ville ikke lige tro, at )
Foto: Erik Rald
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#25 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 22:39. Emne: Lille lilla svamp.
Selvom det ikke er mit fund vil jeg gerne takke for din gennemgang, Erik, så blev også jeg lidt klogere.

Og Kevin, det kommer vel til at knibe med at få armene ned .

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#26 Kommentar postet d. 17-02-09 kl. 07:26. Emne: Lille lilla svamp.
Hej igen Erik.

Mange, mange tak for den grundige forklaring og gennemgang af vigtige karakterer! Det passer jo rigtig fint både med beskrivelsen og ved sammenligning med dit billede. Jeg er ikke helt på det stadie hvor jeg tillader mig blot at "se stort" på litteraturen, så det er godt vi har nogen som dig i disse grænsetilfælde!

Tak også for oversættelsen af Noordelo - det er utrolig fåtalligt hvad der ligger på nettet i hvert fald! Du har ret i at navnet forekommer lidt spøjst, men det er jo set ikke så få gange før!

Og ja Margaretha - nu blev der lidt at fortælle om ude på studiet i dag! Man får hurtigt appetit på mere når man en sjælden gang tilsmiles af en omgang held!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#27 Kommentar postet d. 17-02-09 kl. 07:51. Emne: Lille lilla svamp.
Hej igen Kevin

Du vil kunne få meget hvis du roder på Machiel Noordeloos´ hjemmeside, 100. vis af rødblad-arter mm af Europamesteren i disse.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#28 Kommentar postet d. 17-02-09 kl. 20:02. Emne: Lille lilla svamp.
Det kan jeg efterhånden give dig fuldstændig ret i Torbjørn. Det er utroligt hvad der findes af sider på nettet efterhånden! Tak for linket.

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator