Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
#20 Kommentar postet d. 21-05-09 kl. 22:45. Emne: To blækhatte
Det var fint at få navn på en af dem... Der er som sagt nye på vej ;o)

Jeg ser efterhånden lidt en udfordring i at udforske denne markstaks biodiversitet. stakken er sjovt nok placeret lige op til et N2000 område med følsomme laver, men måske bidrager den alligevel til biodiversiteten ;o(

Jeg skriver bestemmelsen ind...

Erik

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#21 Kommentar postet d. 24-05-09 kl. 18:23. Emne: To blækhatte
Jeg vil lige supplere billede 1 og 3 med helt unge eksemplarer.

De nøgler ud som enten C. cinereus (Møddings-Blækhat) eller C. macrocephalus...

To blækhatte (Jeg vil lige supplere billede 1 og 3 med helt unge eksemplarer. 

De nøgler ud som enten C. cinere)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#22 Svar postet d. 24-05-09 kl. 20:51. Emne: To blækhatte
Jeg har undersøgt den bedste af indsamlingerne (den med billede 4) og tror ud fra det at det drejer sig om er Coprinopsis macrocephalus, i hvertfald passer sporestørrelsen og og hatbeklædningen.

Men det er ikke en endelig bestemmelse da jeg har nogle forbehold, idet jeg ikke kender arten (af selvsyn og i kritisk forstand, dvs. jeg har ikke selv arbejdet med den), hertil kommer at kun sporerne og hathuden kan undersøges, dvs. jeg ved ikke om basidierne er to eller fire-sporede (hvad der kan spille en rolle), og evt. cystideform; endvidere har sporerne skæv spirepore, hvad de ikke skulle have.

Jeg ved ikke om Erik Rald ville kunne komme med et mere sikkert bud, alternativet er at du smider mine oplysninger over på - se linket HER

Sporer ca. 13.5-15 x 7.5-9.5 µm, bredest set fra siden, og med skæv spirepore. Hathuden af mere eller mindre opsvulmede elementer, mere cylindriske elementer også set, med en masse små krystaller, det skulle være vigtigt om de er opløselige i saltsyre eller ej, men det har jeg ikke haft mulighed for at afprøve.

Det øvrige materiale er i langt dårligere stand, hvorfor jeg ikke har undersøgt det.

To af eksemplarerne fra indsamlingen er Guldhat, jeg skal prøve at se om jeg kan komme frem til noget.

Jeg har tidligere nævnt at det er vigtigt at blækhatte undersøges hurtigt, selv fandt jeg to små på græsplænen, de røg i køleskabet med det samme, og da jeg fotograferede dem en time senere, røg det meste på tørreapperatet med det samme, hvorefterr jeg mikroskoperede resten.

Det er selvfølgelig ikke muligt hvis man er på ekskursion, her må man så forsøge at emballere friske eksemplarer bedst muligt og håbe at de er brugbare ved hjemkomsten.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#23 Kommentar postet d. 24-05-09 kl. 23:22. Emne: To blækhatte
Hej igen

Farverne passer bedst på Alm. Gulhat (Bolbitius titubans), men sporeformen (mere eller mindre paralelle sider set fra siden) passer faktisk bedre på den sjældnere art B. coprophilus, gad videe om den dukker op i bedre materiale så vi rigtigt kan se den (jeg henviser her til det lidt skjulte gullige eksemplar på dit fjerde foto).

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#24 Svar postet d. 25-05-09 kl. 08:26. Emne: To blækhatte
Det lyder spændende, Torbjørn, men i bund og grund er det lidt trist, at næsten al bestemmelse efterhånden nødvendigvis inkluderer et mikroskop.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#25 Svar postet d. 25-05-09 kl. 08:55. Emne: To blækhatte
Margaretha, jeg er generelt ikke så pessimistisk, men i tilfældene her skyldes det at blækhatte stort set er umulige uden mikroskopi, bl.a. fordi deres frugtlegemer er så kortlivede, jeg vil dog at med en god håndlup så kan man komme langt med friske eksemplarer.

Gulhatten er meget sparsomt dokumenteret her i tråden, hvorfor jeg kun har mikroskopet som redskab, men jeg må også indrømme at jeg ikke kender den nævnte forvekslingsmulighed (B. coprophilus).

Når det er sagt, så synes jeg det er vigtigt at folk der (endnu) ikke bruger mikroskop, diskuterer og udveksler erfaring med dem der bruger det. Der er lige som at være i to verdener: En hvor man kun har de synlige karakterer at forholde sig til, og en anden, hvor mikroskopet bliver brugt som et naturligt redskab i de fleste bestemmelser - den første bliver meget fokuseret på makroskopiske adskillelsesmuligheder, den sidste kan være tilbøjelig til at glemme at dyrke de mulige makroskopiske forskelle. En sådan debat bliver vi aldrig færdige med, men meningen er i lige så høj grad at opmuntre og vække interesse.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#26 Kommentar postet d. 25-05-09 kl. 17:27. Emne: To blækhatte
Hej igen

Gulhatten har der sådan set været rigelig frisk materiale af de seneste dage - jeg var bare ikke klar over at det var den der stod og gemte sig inde midt imellem blækhattene på billede 4.

Jeg indsamler om muligt...

Blækhatten på billede 4 er formodentlig ikke den samme som på billede 1 og 3 - som jeg også mener jeg har fanget i ungt eksemplar og med slør på det sidste billede.

Jeg lægger selvfølgelig dine registreringer ind på vedlagte link Torbjørn - så må vi se om ikke det kan godkendes ;o)

Jeg forsætter indsamlingen - så må vi opsummere resultatet tilsidst.

Mange tak for indsatsen.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#27 Kommentar postet d. 25-05-09 kl. 17:31. Emne: To blækhatte
En lille rettelse - jeg tror det sidste billede også er C. macrocephalus - den udvikler sig nemlig slet ikke med lynets hast som den anden gør. Og så passer det jo iøvrigt med de tydeige slørrester..

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#28 Kommentar postet d. 25-05-09 kl. 17:35. Emne: To blækhatte
Hej igen

Du behøver ikke samle Gulhatten igen, et godt billede skulle nok give en afgørelse (jeg har jo allerede noget materiale).

Jeg ved ikke med hensyn til de første blækhatte, men jeg tror du har ret i at de to sidste tilhører samme art.

Men da du nu ytrer tvivl, så kunne jeg da lige se på sporerne på en af de første, jeg vender tilbage - - -

Ps. Det er aldeles unødvendigt at give mig mere end et grønt flag i tråden - jeg har allerede fået min løn ved at du en gang har anerkendt mit svar.

Mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator