Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
#20 Kommentar postet d. 03-08-09 kl. 13:11. Emne: Boletus communis?
Så er jeg her igen!

Vi har nu forsøgt os med stereoluppen i håb om at finde orange korn - men uden held! Om det så skyldes den hårdføre behandling af frugtlegemet eller at det i stedet er dugget rørhat skal jeg ikke kloge i?! Men det er så vidt jeg kan dømme det eneste forhold hvor den afviger fra at være en sikker communis??

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#21 Kommentar postet d. 04-08-09 kl. 00:00. Emne: Boletus communis?
Hård behandlign kan jo godt have sløret noget, men de er heller ikke så lette at få øje på kornene. Jeg vil staidg sige communis er langt det mest sandsynlige, men for nu at gøre Torbjørn glad og for ar være lidt konservativ, så vil jeg sige ind på atlas med den som boletus Sp, eller communis, og så send belægget til Jens.

Hvis du da ikek ser ham først på uni (gør du nok ikke ) apropo Uni Hvor langt er du med kandidaten?

Kommer nok ind og skal studere biologi på AU den 19 august.

MVH Michael.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#22 Kommentar postet d. 04-08-09 kl. 10:15. Emne: Boletus communis?
Hej Michael.

Jeg prøver lige at spørge til den på atlassets hjemmeside (er lige blevet oprettet som bruger), så må vi se hvad de siger der...

Det lyder spændende med studiet, du kan godt glæde dig! Jeg skal i gang med specialet sidst i august, som jeg skal skrive i et samarbejde med AU og DMU kalø. Det kommer til at handle om lysbugede knortegæs.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#23 Kommentar postet d. 04-08-09 kl. 16:35. Emne: Boletus communis?
Hehe troede snart ikke de kunne hive mere ud af den underart , men held og lykke med det. Gæs er ihvertfald altid interessante.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#24 Kommentar postet d. 04-08-09 kl. 16:35. Emne: Boletus communis?
Hehe troede snart ikke de kunne hive mere ud af den underart , men held og lykke med det. Gæs er ihvertfald altid interessante.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#25 Kommentar postet d. 05-08-09 kl. 19:20. Emne: Boletus communis?
Ja, og smagen fejler jo heller ikke noget...

Besvar | Kommentér

Jens H. Petersen

Svaraktivitet:

(34)
#26 Svar postet d. 21-09-09 kl. 13:16. Emne: Boletus communis?
Uden at orke at læse hele ovenstående igennem vil jeg mene at det højst sandsynligt er B. bubalinus. Bemærk at Atlasnøglen til rørhat har links (de blå navne) til villeder i MycoKey, fx B. bubalinus: - se linket HER

Angående Boletus/Xerocomus så er det at jeg fastholder Boletus ikke en fejl. Der er to valg: enten en bred Boletus eller et stort antal slægter 5-6-7 stykker. Slægterne Xerocomus og Boletus som defineret i Funga Nordica, Ladurner og andre er meget polyfyletiske og har derfor ikke løst nogle problemer . . .

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#27 Kommentar postet d. 21-09-09 kl. 13:40. Emne: Boletus communis?
Hej Jens, og mange tak for svaret.

Den med "lyserødt i en zone under hathuden" kunne jeg ikke finde, men ellers passer den jo spot on på de øvrige karakterer, voksested og tidspunkt. Og så stemmer de manglende korn også lidt bedre!

Jeg synes det er den rigtige løsning at holde fast i en overordnet Boletus indtil der er klarhed over systematikken, i stedet for at blande kortene flere gange.

Endnu en gang tak...

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator