Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
#20 Kommentar postet d. 08-08-09 kl. 18:23. Emne: Hvilken rørhat
Nå har selv lige været afsted i dag, og det tog mig 3 minutter at finde den første Spiselig rørhat i grannerne. SÅ ja de har åbenbart forskubbet deres sæson. Det er helt vildt hvad der er derude. Jeg har også fundet de første Brunstokket Rørhat i dag, og de første Skinnende lakporesvamp også.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#21 Kommentar postet d. 25-08-09 kl. 10:44. Emne: Hvilken rørhat
Der er faktisk nogle mennesker for hvem Galde-Rørhat ikke er bitter, mens samme svampe er bitre for andre!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(7)
#22 Svar postet d. 25-08-09 kl. 11:01. Emne: Hvilken rørhat
Er det mon samme gen som i det tidligere (bruges ikke mere, i hvert fald får eleverne ikke prøvesæt med hjem, der afsløredes for mange uventede slægtskabsforhold eller mangel på samme...) skoleforsøg om "smagere og ikke-smagere"?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#23 Kommentar postet d. 25-08-09 kl. 11:10. Emne: Hvilken rørhat
Jeg ved det ikke Jan.

Der er også problemer for 10% af svampefolket at erkende duften af Ruslæder-Vokshat. En kendt ekspert i slørhatteunderslægten Phlegmacium kan således ikke erkende en bestemt lugt (fra gruppen omkring Violetrandet Slørhat (C. nemorensis), et rigtigt handicap for manden.

Jeg ved imidlertid ikke om nogle af disse "manglende evner" er koblede, altså om den der ikke kan erkende lugten af Ruslædersvamp-Vokshat), også mangler denne evne i nogle af de andre nævnte tilfælde.

Besvar | Kommentér

Henning Pedersen
#24 Svar postet d. 25-08-09 kl. 12:13. Emne: Hvilken rørhat
Jeg kan fortælle, at der faktisk er folk, som ikke reagerer overfor den almindelige velkendte galderørhat! For nogle år siden, fandt jeg en utrolig masse galderørhat i Vindum Skov. Både min kone og jeg smagte på sagerne og VI REAGEREDE IKKE overfor en bitter eller skarp smag!! Det undrede os og vi plukke en lille kurvfuld og tog den med hjem. Tilberedte en lille portion og prøvesmagte retten. Næ, heller ingen bitter eller skarp smag! Tilberedte en større portion og guffede i os. Næ, heller ingen reaktioner denne gang, overhovedet!

Så noget tyder på, at der enten er to varianter/former/arter af galderørhat eller også er der blot mennesker, som ikke kan smage de velkendte skarpe stoffer! Men det kunne vi for mere end 20 år siden!

Ifølge Singer, 1967; skulle der findes en mild galderørhat med navnet Tylopius fellus var. alutarius. I hvert fald skriver han, citat: "eine seltene milde Form, aber überall vorkommend", citat slut. Emnet har tidligere været drøftet på Svampeforeningen hjemmeside.

mvh.

Henning Pedersen

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator