Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#20 Svar postet d. 24-04-13 kl. 22:19. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Hej alle

Jeg kan desværre ikke komme frem til noget resultat, trods 5 forsøg, Der er næsten ingen sporer, men masser af algeceller, og ingen hele basidier. Den filtede overflade og farven passer fint med Corticium roseum, men der er nogle celler (cystider?) nedsænkede i hymeniet, som i det mindste er klart bredere end i litteraturen, desværre!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#21 Svar postet d. 24-04-13 kl. 22:28. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Jeg har , siden denne tråd startede, set efter den lyserøde barksvamp i alle de pilekrat og sumpe jeg har været i - uden resultat.

Så den er ikke almindeligt forekommende.

Men jeg leder videre

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#22 Kommentar postet d. 24-04-13 kl. 23:33. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Hej Torbjørn,

Du skal under alle omstændigheder have tusind tak, fordi du gjorde forsøget! Det var jo ærgerligt - og jeg beklager virkelig, at du har haft sådan et forgæves mas med den. Jeg spekulerer på, om den ganske lange tørketid, vi har haft, ikke kan have ødelagt svampen og/eller hele "systemet" omkring den? Da jeg skulle forsøge at tage belæg, viste det sig, at hele grenen, som svampen sad på, var død og knækkede af for et godt ord. Og så var det nemmere for mig simpelthen at sende dig hele grenstykket med svamp og det hele - svampen virkede nu ultratynd og sprød, og sådan virkede den IKKE for mere end en måned siden, da jeg først skrev om den her i tråden. Dengang kunne jeg ridse i den og få den til at bløde helt umiskendeligt. Det har jeg svært ved at tro, at man kunne have gjort i dens nuværende tilstand!

Men nu kommer der jo en regnperiode, og der er mere svamp tilbage, hvor belægget kom fra. Om nogle uger regner jeg med at komme til sommerhuset igen. Så - tror du, der ville være noget formål med at prøve igen senere, hvis/når svampen forhåbentlig er blevet "revitaliseret"? Ville du i så fald være villig til at gøre endnu et forsøg? (Nu er jeg blevet lidt "bidt" af sagen her!)

Og til Tom:

Tak for indsparket. Forunderligt... vil det sige, at det alternativ, som jeg blev præsenteret for tidligere i tråden, nemlig Rynket Lædersvamp (også en lyserød barksvamp), heller ikke er til at finde i dine pilekrat og sumpe? Eller kan du ligefrem SE forskel på den og så Corticium roseum?

Mange hilsener, Elisabeth

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#23 Svar postet d. 25-04-13 kl. 09:42. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Jeg oplever ikke rynket lædersvamp som lyserød. Den er med mine øjne læderbrun.

Derfor synes jeg ikke faren for at blande de to er stor.

Så god jagt

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#24 Svar postet d. 25-04-13 kl. 10:00. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Elisabeths svamp er blød, tynd, og let at fjerne fra substratet, hertil kommer at farven og den filtede overflade som også adskiller den fra Rynket Lædersvamp.

Det er muligt at jeg gør endnu et bestemmelsesforsøg når jeg ikke er lockoutbørnepasser længere Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#25 Kommentar postet d. 25-04-13 kl. 15:21. Emne: Hvilken lille svamp på pil?
Hej Tom og Torbjørn,

Til Tom: aha, I see! Ja, selv har jeg ingen mening om sagen, da jeg er svampe-ignorant. Jeg tog bare oplysningen i denne tråds #3 til efterretning... Men det lyder jo foreløbig godt!

Og til Torbjørn: du har min sympati! Ja, den lockout har fanden da skabt; uanset hvem man "holder med", så går den jo først og fremmest ud over helt uskyldige, der IKKE er parter i konflikten: børnene og deres familier. - Nå, men: jeg regner ikke med at komme tilbage til min families sommerhusgrund før om et par uger, et stykke inde i maj. Forhåbentlig er lockouten afblæst til den tid! Og ihvertfald vil jeg da gerne "advare" dig på forhånd med en email, når tiden nærmer sig, hvis du foretrækker dét - så kan du jo altid sige fra, hvis det er ubelejligt.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator