Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. september 2013

Mit hovede på blokken: Kan rewilding også nogen gange være ok??

*gulp* Jeg ved, at jeg er træder lige ind på en arena, hvor følelserne går højt. Men nu VIL jeg forholde mig roligt og sagligt til dette emne, for det eksisterer, det forsvinder ikke fordi man ikke kan lide det, og det ER et redskab, som kan anvendes med succes.

Da Mauritius tårnfalken var nede på ét ynglepar, som formerede sig ved assisted breeding (fordi hannen nægtede at parre sig med andre end en af biologernes hat - se Douglas Adams fantastiske bog "last chance to see"), ja, da var de moralske skrupler trængt i baggrunden af en gribende nødvendighed: Intervention or extinction.

Bevaringsprojekter handler jo (heldigvis) oftest om arter, der ikke er helt så langt ude at hænge i neglene. Og så opstår diskussionen tit om, hvor dybt vi ønsker at gribe ind i den naturlige populationsdynamik. I den idéelle verden ville habitatbeskyttelse jo være nok: Giv dem levesteder og lad dem selv om at leve.

Men hvad så, hvis habitatbeskyttelsen / reetableringen kommer på et tidspunkt, hvor populationen tilsyneladende ER gået ind i en negativ spiral?

På den amerikanske vestkyst hjalp man i en periode den hvidhovedede havørn på fode populationsmæssigt - i dag er den talrig igen, og har tilpasset sig bynære habitater. Er den mindre ægte, fordi man greb ind? Var det unødvendigt? Der var jo andre steder indenfor artens udbredelsesområde, hvor den ikke var truet i samme grad, så det var netop ikke "Intervention or extinction".

EU-Life+ programmet har finansieret et rewilding program for lille tårnfalk i Bulgarien for at styrke en fragmenteret og fåtallig lokal population. De introducerede fugle yngler nu med resterne af den oprindelige bestand, så succes-kriterierne på projektet er mødt. Godt eller skidt?

Nu kommer jeg til MIN vinkel i sagen: Jeg er i øjeblikket ansat på et projekt, der skal beskytte de resterende kirkeugler i Danmark. Vi har nogen success: Vinterfodring op til ynglesæsonen giver større kuld, fodring i yngletiden reducerer kannibalisme og giver flere udfløjne unger. Men det er op ad bakke med rekrutteringen: Vi tror de udfløjne unger har svært ved at finde partnere. Der er også flere par, der producerer sterile æg.

Jeg er genetiker: Umiddelbart tænker jeg indavlsdepression.

Med omkring 30 ynglepar tilbage, kan indavlsdepression nemt blive sidste søm i ligkisten.

Vi søger snart et opfølgningsprojekt, og vores samarbejdspartnere samt naturstyrelsen opfordrer til at gøre det "mere ambitiøst". Men jeg kigger i min værktøjskasse: Vi laver hegn og græsning ved- og nær kendte ynglepar, og sætter kasser op inden for den sandsynlige spredningsradius for ungerne. Hvad kan vi mere gøre?

Redskaberne i den kasse, der bærer etiketten "Rewilding / Assisted Breeding", har jeg lært, tilhører Dr Doofenschmirtz Evil Incorporate. Men jeg ved ikke, om jeg tror på det. Kunne man f.eks. flytte nogle æg fra de mest produktive par til den enlige hun, der hvert forår lægger ubefrugtede æg som hun ruger på? (Hvis hun klækkede en "plejebarns-han", ville hun næste år have en ubeslægtet mage!) Eller fordele et par æg fra de produktive par til de par, der lægger sterile æg?

Aalborg Zoo har udtrykt interesse: Kunne de have nogle "burugle-par" fra den tyske bestand, hvor habitattilpasningerne ligner, og donere ungerne til rewilding?

Er jeg nu stemplet som kætter for evigt, fordi jeg åbner diskussionen?

Rewilding må ikke stå alene, uden habitatbevaring. Så vidt er det sund fornuft. Men derfra bliver det i mine øjne mere "fuzzy". Kirkeuglen er verdens sandsynligvis mest talrige art, og spænder over adskillige klima- og habitattilpasninger med tilhørende underarter. Skal vi bare acceptere, at den forsvinder fra Danmark?

Kirkeuglens egne skæbne til side, er den jo også meget værdifuld som "poster species" for det græssede lysåbne agerland...

OK: Nu har jeg malet store røde ringe på min t-shirt. Værsågod at skyde!:-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: