Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7121)
#30 Svar postet d. 05-05-14 kl. 09:24. Emne: Noget post-væsen...
Dine fotos passer fint med beskrivelsen af Mose-Post - blomsterne og den rustrøde bladunderside.

Ole

Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#31 Kommentar postet d. 05-05-14 kl. 10:42. Emne: Noget post-væsen...
Jeg ved intet om post, men har været på stedet og set buskene.

Stig # 5 henviser til et link med Rhododendron-blade som jeg har afbildet lidt af her.

Nr. 1 viser Mose-Post og nr. 2 Grønlandsk Post. De 2 rigtige blade er fra Knudmose-posten og bladene ligner unægtelig meget Grønlandsk Post. Ingen af krydsningerne eller Mose-Post ligner så meget.

Iflg. dette link - se linket HER har hanblomsterne hos Grønlandsk Post 8-10 støvdragere, men det er måske forkert, når næsten alle her skriver 5?

Niels Peter

Noget post-væsen... (Jeg ved intet om post, men har været på stedet og set buskene. 
Stig # 5 henviser til et link med R)
Foto: Niels Peter Brøgger
Klik på billedet for original størrelse (900 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7121)
#32 Svar postet d. 05-05-14 kl. 11:10. Emne: Noget post-væsen...
Systematik bygger jo især på planternes kønnede dele, så derfor lægger jeg mere vægt på støvdragerne end på bladbredde, som kan variere efter forholdene. Det kunne være fint med DNA-undersøgelse af dette kompleks. Måske er der kun en art. Stace regner her med underarter, og i England er der kun R. palustre ssp. groenlandicum.

Ole

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(4065)
#33 Svar postet d. 05-05-14 kl. 11:26. Emne: Noget post-væsen...
Svar 6 og 7, Stig og Henry !

-jeg er altså helt på linie med "haveform" af Grønlandsk Post, forvildet

-som sådan mener jeg, at konklusionen må blive

Mose-Post anser jeg for helt udelukket

- men jeg tager hatten af for Henriks arbejde og håber, at der kommer en afklaring...

-som jeg altså sammen med ovennævnte herrer mener, må blive:

Forvildet Grønlands-Post

-hvorfra vides ikke

Per

-her en noget tåget affotografering af indrammet storplanche: Planter i Grønland

Noget post-væsen... (Svar 6 og 7, Stig og Henry !
-jeg er altså helt på linie med "haveform" af Grønlandsk Post, forvild)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1225 x 1043)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#34 Kommentar postet d. 05-05-14 kl. 18:06. Emne: Noget post-væsen...
Jeg har såmænd ikke nogen særlig interesse i at få den ''godkendt'' som Mose-Post. Eller Grønlandsk Post for den sags skyld.

Jeg er nok bare en smule stædig, og lidt undrende over, at buskenes taxonomiske status nu har været ''uklar'' i snart 20 år, når det beskrives at de ligner en kritisk truet art som Mose-Post meget.

At den ikke ligner de ''rigtige'' Mose-Post mht. bladene er der ingen tvivl om. Og dog kommer det lidt an på, hvad en ''rigtig'' Mose-Post er Som før nævnt kan man nederst på denne side - se linket HER se fotos af (angiveligt) Mose-Post med smalle blade og Mose-Post med brede blade, og de beskrives som "yderpunkterne for bladbredder" - altså er bladbredden ikke så anvendelig som kriterie. Hvor troværdig den kilde er, skal jeg ikke kunne sige, men som landmandssøn ved jeg da, at planter kan tage sig ret forskelligt ud, afhængig af de forhold de vokser under.

Jeg er absolut amatør indenfor dette område, men har svært ved at se, at en forvildet Grønlandsk Post skulle være mere sandsynlig på nuværende tidspunkt end en Mose-Post. En forvildet Mose-Post er vel sådan set også en mulighed?

I Knudmose blev der i øvrigt også - som i Råbjerg Mose - gravet tørv før, under og efter 2. verdenskrig. De sidste tørv blev gravet i 1961.

Så for mig ser det ud som om, at det ''kun'' er bladbredden som adskiller buskene i Knudmose fra dem i Råbjerg - og hvis bladbredden ikke er et sikkert kriterie...

Hvorfor buskene i Knudmosen er mere sandsynlige som forvildede end dem i Råbjerg aner jeg ikke.

Nå, men hvis jeg nu skulle lokke en eller anden til at foretage den endelige test og domfældelse, hvor begynder jeg så?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#35 Kommentar postet d. 05-05-14 kl. 19:39. Emne: Noget post-væsen...
Henrik Ærenlund på Botanisk Museum. Men om han har tid, ved jeg ikke.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#36 Kommentar postet d. 06-05-14 kl. 09:45. Emne: Noget post-væsen...
Vi mangler simpelthen at få at vide, hvor meget arten Mose-Post må variere. Før vi kan afgøre, om Knudmose-Post bare er en bredbladet udgave af den art. Hvem kan finde en brugbar botanisk revision af al Post?

Det undrer mig, hvis Grønlandsk Post skal placeres i den samme botaniske art, som rummer Mose-Post. For netop på Grønland mødes de to slagser. Og dér opfører de sig som to forskellige arter - så vidt jeg da ved.

Hvem ved bedre?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#37 Svar postet d. 07-06-16 kl. 16:58. Emne: Noget post-væsen...
Faldt lige over denne tråd

En ren Mose-Post er det i hvert fald ikke, efter min mening.

Jeg har aldrig set en lignende Mose-Post fra Skandinavien.

Så Grønlandsk Post eller en krydsning.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#38 Kommentar postet d. 07-06-16 kl. 19:07. Emne: Noget post-væsen...
Når jeg kommer forbi buskene tænker jeg ofte på, at det kunne være rart at få en endelig afgørelse. Og så får jeg ikke rigtig gjort mere ved det, fordi jeg ikke ved hvordan.

Der er jo åbenbart stadig delte meninger - for observationen er såmænd allerede kvalitetssikret. Som Mose-post.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#39 Kommentar postet d. 31-12-16 kl. 10:13. Emne: Noget post-væsen...
... og det forstår jeg ikke ....

Besvar | Kommentér

Side 4 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator