Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Messmann
#30 Kommentar postet d. 09-06-14 kl. 11:24. Emne: Kæmpe humle
4. og sidste foto.

Kæmpe humle (4. og sidste foto.)
Anne Messmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (680 x 927)
Besvar | Kommentér

Henning Bang Madsen
#31 Kommentar postet d. 09-06-14 kl. 16:00. Emne: Kæmpe humle
Hej Anne. Stort tillykke med dette spændende fund og tak for de mange flotte fotos.

Det ser ud til at den indsamler pollen (bagben er godt pudret), hvorfor den måske har etableret rede. Det vil derfor være synd at indfange den. Interesant vil det være at følge den over nogen tid og se om den stadig er aktiv, med indsamling af pollen. Det vil være vildt at finde dens redeplads, der jo i så fald må være et eller andet sted i nabolaget.

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#32 Kommentar postet d. 09-06-14 kl. 16:56. Emne: Kæmpe humle
Hej Henning - og tak for kommentaren

Jeg følger den naturligvis. Den kommer med jævne mellemrum dagen igennem. Men det er jo ikke nemt at se, hvor den flyver hen (håber ikke det er i min have, den evt. har rede).

Kan du artsbestemme den efter mine fotos?

Hvis du har lyst til at se den live, er du velkommen (men jeg kan jo ikke garantere, at den lige er ''hjemme'' ).

Venligst, Anne

Besvar | Kommentér

Barvid Jørgensen
#33 Kommentar postet d. 10-06-14 kl. 12:16. Emne: Kæmpe humle
Sikke et fund, den ville jeg også meget gerne se herhjemme en skønne dag. Så en i Ozora i Ungarn i 2013

Kæmpe humle (Sikke et fund, den ville jeg også meget gerne se herhjemme en skønne dag. Så en i Ozora i Ungarn i 2)
Barvid Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (733 x 491)
Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#34 Kommentar postet d. 12-06-14 kl. 17:37. Emne: Kæmpe humle
Jeg har nu obset som Tømrerbi - Xylocopa violaceae, selv om den ikke er endeligt bestemt. Flyttes evt. senere.

Kommentarer er stadig velkomne.

Bien kommer flere-mange gange dagligt (siden d.8.ds.), set senest i dag kl. 12.

Vh, Anne

Besvar | Kommentér

Henning Bang Madsen

Svaraktivitet:

(17)
#35 Svar postet d. 14-06-14 kl. 18:04. Emne: Kæmpe humle
Hej Anne,

Det er jo fantastisk at den stadig er aktiv med indsamling, så noget tyder på at den trives og givetvis holder til i nærheden. Et bo af denne i haven er ikke at frygte, de er fredelige og spændende dyr.

Meld endelig gerne videre om dens aktivitet, det vil være interessant at vide hvor længe den holder ved.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#36 Kommentar postet d. 14-06-14 kl. 18:24. Emne: Kæmpe humle
Hej Henning,

Ja, det er herligt - den har også været i haven flere gange i dag.

Tror ikke dens eventuelle rede er i min have. Naboerne har ikke set bien (men det siger ikke så meget ), og jeg har kigget lidt på næromgivelserne, men ikke umiddelbart fundet et egnet redested.

Jeg har nedskrevet omstændighederne og påfører alle observationer. ''Dagbogen'' incl. fotos i bedre opløsning, kan jeg maile til dig, når den ikke ses mere - hvis du er interesseret.

Da den stadig ikke er endeligt artsbestemt, må jeg måske slette obsen her på F&N, indtil der igen kan oprettes nye arter.

Mvh, Anne

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(26)
#37 Svar postet d. 07-07-14 kl. 13:15. Emne: Kæmpe humle
Fedt dyr at have i haven! Ikke set siden 18/6?

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#38 Kommentar postet d. 07-07-14 kl. 13:31. Emne: Kæmpe humle
Hej Jan,

Korrekt: ikke set siden 18.6.

Den 19. var det overskyet med regn, den 20. ikke meget bedre. Og hvad værre var: den Lathyrus, den fouragerede på, var efterhånden næsten afblomstret, og der var så nok ikke andet her i haven, den kunne bruge.

I forhaven var en anden Lathyrus - Flerårig Ærteblomst - ved at springe ud, og jeg havde håbet at se den dér. Den står nu i fuldt flor, og det kan ikke udelukkes, at den har besøgt forhaven, men dér kan jeg ikke så nemt holde øje med den.

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(26)
#39 Svar postet d. 07-07-14 kl. 13:39. Emne: Kæmpe humle
OK - vi krydser fingre for, at den dukker op igen så

Besvar | Kommentér

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator