Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. januar 2016

Burre og AFD

Siderne med Burre er for mig et af højdepunkterne indtil videre hos Per Hartvig (2015): Atlas Flora Danica. Dette skyldes, at man her bevæger sig ud i ukendt terræn ved at bringe helt ny underart/varietet på banen, Småkurvet Skov-Burre, som ikke tidligere har kunnet erkendes. Selvom den er underrapporteret lykkes det alligevel med fund fra 66 ruder at bringe et fornuftigt foreløbigt udbredelseskort op. Det er godt gået!

Herudover er det lykkedes for AFD-projektet at finde alle de mulige krydsninger mellem landets fire burrearter.

Småkurvet Skov-Burre har endnu ikke fået noget latinsk navn, og alt læseren får at vide om varieteten er, at den har typisk udadbøjede lange bueformede sidegrene som hos Skov-Burre og bærer små, mere kortstilkede kurve som hos Liden Burre. Der spekuleres i, om det kunne være Arctium nemorosum ssp. pubens, der er beskrevet i Dansk feltflora (1981).

Denne pubens-underart har været en spøgelsesart for mig, siden jeg første gang læste om den i feltfloraen, hvor første kendetegn beskrives således: Kurvsvøb m.el.m. strågult. Det strågule har jeg så kigget efter gennem årtier, men aldrig set, og jeg har tænkt, at denne underart må være dødsjælden. Men nu er spøgelset vækket til live af AFD, - og måske skulle jeg slet ikke have været så fokuseret på det strågule, men andre ting.

Stace (2010): Flora of the British Isles kalder den for Arctium minus ssp. pubens, og Rothmaler ophøjer den til sin egen art med navnet Arctium pubens. Stace spekulerer i om den måske er det samme som Arctium x nothum (A. lappa x A.minus). Der er mange muligheder.

- - - - -

Jeg kender simpelthen ikke nok til burrene til at kunne danne mig min egen mening omkring ovenstående forviklinger. Til gengæld kan jeg konstatere, at AFD har fundet alle fire burrearter i det sydvestsjællandske, så det burde være muligt for mig selv at indsamle mængder af fotonoter omkring burrene. Og der mangler i den grad fotos!

Duistermaat(1996): Monograph of Arctium L. (Asteraceae) www.repository.naturalis.nl...568618 - som Stace i udpræget grad bygger sin burrenøgle på har nogle enkelte stregtegninger (som er gode), men der mangler billeder af krydsningerne og ikke mindst af spøgelsesarten (hvis det da er en art)! Og det er langt fra sikkert, at den nye varietet hos AFD er en ”pubens-ting”.

Da jeg for nogle år siden kiggede lidt ind i burreverdenen www.fugleognatur.dk...show_message - blev jeg klar over, hvor komplicerede forholdene var med henblik på at få en sikker bestemmelse. Jeg fik også den ide, at man måske kan bruge farven på spidsen af de inderste kurvsvøbblade i en bestemmelsesnøgle. Hos Stace og Rothmaler er dette karakteristika ikke nævnt. Duistermaas nævner derimod farve for de enkelte arter og krydsninger, men problemet er, at når der skrives purple, så kan det betyde alt fra violet til lilla, og der er stor forskel. Duistermaases monografi er desuden i høj grad bygget på herbariemateriale, hvor glansen måske er gået lidt af de oprindelige farver.

Summa summarum, så vil jeg i de kommende sæsoner ikke bare gennemfotografere baldrianner, men også burrer. Jeg har herunder i skemaform på basis af Stace, Rothmaler og Duistermaas sammenstillet de karakteristika, som jeg mener, jeg skal tage fotografere, - og hertil kommer så spidserne af de indre kurvsvøbblade.

Der er egentlig ikke så meget mere at sige. Det er jo bare med at komme i gang og se om, det giver noget ud over interessante oplevelser. Jeg forventer ikke mere end, at jeg bliver klogere på burrene, for der har allerede været så mange botanikere ind over slægten, at jeg næppe finder frem til noget, som andre ikke har gjort før mig.

Kommentarer og gode råd er meget velkomne og tak til AFD (vel nok i virkeligheden mest Henry) for god inspiration.

Hvis Henry kan fortælle mere om den småkurvede, må han endelig ikke holde sig tilbage. :-)

Hilsen

John



Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: