Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. februar 2019

''Stjernekikkerter'' til fuglebrug

Er der nogen herinde, der har erfaring med brug af refractor teleskoper, primært lavet til astronomiske observationer? Efterhånden har jeg læst en del steder, at især det amerikanske Stellar Vue SV-85 er meget populært blandt ornitologer, er dog aldrig stødt på nogen herhjemme, der bruger det. Det koster omkring 20.000 kr. som på billedet, uden okular og billedvendeprisme.

Efter sigende skulle den optiske kvalitet være langt bedre end på de traditionelle alfa-teleskoper fra Nikon, Swarovski, Zeiss, Leitz og Kowa, tilmed er der et udvalg på hundredevis af okularer i alle prisklasser og størrelser, de dyreste ligger mellem 5 og 10.000 kr. Men også til et par tusinde kroner skulle man få rigtigt gode okularer, der langt overstiger det man får på et dyrt fugletelskop i 20.000 kr. klassen. Tilmed findes der supervidvinkel okularer helt op til 102 grader AFOV, wow siger jeg bare. Der findes også nyere og billigere alternativer til SV-85, så man for under 10.000 kr. kan få et komplet teleskop, der præsterer forstørrelsesgrader over 200X, dog noget man nok aldrig får brug for ved normale feltobservationer.

Et problem er desværre, at der tilsyneladende ikke laves high-end ´amici prismer´ med 45 graders vinkel, de bedste laves kun i 90 grader; de er lidt besværlige at bruge, hvis man kigger horisontalt, især med flyvende fugle, hvor teleskopet skal drejes for at følge dem. Disse prismer er nødvendige, hvis billedet skal ses helt retvendt. Med en ´star diagonal´ vendes billedet kun, så fuglene ikke står på hovedet, de er stadig spejlvendte og flyver baglæns. Har dog læst om ornitologer, der har vænnet sig til det, og foretrækker den ultimative optiske kvalitet; men jeg ville nok foretrække at ofre en 10-20% for at se billedet retvendt. Ved stillesiddende/stående fugle kan det måske gå an, men med flyvende fugle må det virke helt vanvittigt!

Desværre har jeg aldrig set i sådan en sag med egne øjne. Ulempen er, at de er noget større, tungere, besværligere at bruge og ikke vandtætte; men det kan jeg nok godt leve med, hvis jeg får langt bedre optisk kvalitet for færre penge.

Så er der måske et par stykker herinde, der har meninger eller erfaringer på området?

Hilsen Henrik.


Foto: Henrik Bjørslev

De senest indberettede arter i Naturbasen: