Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juni 2020

Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(

Den ene af vores to katte fanger desværre omkring 10-15 fugle om året, som vi ser - dvs., At det nok løber op i to til tre gange så mange.

Siameseren holder sig til spidsmus, markmus, husmus, mosegrise og sågar fuldvoksne rotter.

Denne fugleunge er lige hoppet ud af redekassen. Der er ca. tre meter græsplæne hen til den gamle, store hæk.

Jeg har låst chiplågen, så de andre kan få en chance for at komme i sikkerhed. Hvor lang tid går der, fra den første hopper ud af reden og til den sidste i et kuld er ude?

Begge forældrefugle lever endnu. Jeg lagde en stor plade på taget af den ellers rovdyrssikre fuglekasse for Sankt Hans aften. Forældrefuglene har ikke læst manualen og fylder kassen op helt til randen, så katten kan forsøge at fiske dem ud. Godt nok fra en næsten umulig position på taget, men alligevel. Han er utroligt stærk og kan springe overraskende højt. Lige nu er det umuliggjort, så den må være hoppet ud selv.

Jeg har ikke forstand på fugle. Mit bedste bud er en (have)rødvipstjert, hun. Den har en sort halefjer i midten af halen oven på de ræverøde.

Hvor længe skal jeg holde katten inde? Han strinter desværre på mig, når han bliver meget stresset og frustreret. Det er dog kun sket tre gange i hans levetid - og hos katte er det altid en underskudshandling.

Skal jeg tage fuglekassen helt ned?

Godt nok svarer hans mønster til at han kun ligger en smule over analyser af kattes maveindhold, som viser, at 90% af deres føde er små gnavere, men alligevel bliver det til for mange fugle, synes jeg.


Foto: Leena Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: