Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
#30 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:56. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Bestemt så. Ilia!

Mon ikke ilia og iris var to smukke græske søstre.

Søstre.

Ved at kalde ilia noget med øjeplet iris degraderer man den ene som defineres i forhold til den anden.

Jeg mener at øjeplet iris er et MEGET dårligt navn fordi:

Det er frit opfundet uden historie.

Det er langt og besværligt at huske og stave.

Det hænger ikke sammen med det vedtagne latinske navn, men konflikter ligefrem.

Begge arter har øjenpletter.

Ved at kende navnet ilia, kender man latinsk navn og internationalt navn.

Ingen udlænding vil nogensinde fatte "øjenplet iris".

ilia er ikke en iris, men en søster.

og navnet er smukt og nemt at huske.

Kommentér

Niels J. Henriksen
#31 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 23:05. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Ilia må være det rigtige navn.

Kommentér

Michael Stoltze
#32 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 23:16. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Stemmer absolut for, at vi kalder det flotte par "regnbuefugle" (et godt gammelt navn om Apatura-arterne) for iris og ilia - smukt, velklingende og poetisk!

Kommentér

Lars Andersen
#33 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 23:18. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Godt Michael, det er skrevet en artsoprettelse ansøgning i forum med det danske navn Ilia.

Kommentér

Michael Stoltze
#34 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 23:37. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Om mytologien: Iris er regnbuens gudinde i den græske mytologi. Ilia er tilnavnet på moderen til tvillingerne Romulus og Remus, der ifølge myten grundlagde Rom (det er sådanne bedrifter man kan, hvis man har diet en ulv som spæd...)

Kommentér

Jens Stolt
#35 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 00:02. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Jeg søgte lidt på de myter.

Ilia hed også Rhea Silvia, og var i slægt med Aneiderne, vistnok flygtninge fra Troya.

Hvordan Iliaden hænger sammen med det, har jeg ikke fundet ud af endnu.

Jeg ved heller ikke hvem iris var.

Alle disse myter ligner hinanden: både af siv, floder, børn kastet bort.

Kommentér

Lars Andersen
#36 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 00:04. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Ja, og sidst jeg så Ilia var i Polen sammen med Jens Stolt og Troells Melgaard d. 22 juni 2011; - se linket HER

Apatura ilia fundet i Danmark (Ja, og sidst jeg så Ilia var i Polen sammen med Jens Stolt og Troells Melgaard d. 22 juni 2011; http)
Foto: Lars Andersen 21/7 2911 Bialowieza
Kommentér

Lars Andersen
#37 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 09:38. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Jeg gætter at der vil være en del der tager ud i Pinseskoven i dag for at finde Ilia, jeg vil opfordrer til at nøjes med at nyde den, kun iagttage og fotograferer.

Kommentér

Jens Stolt
#38 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 10:23. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Det er ikke så vigtigt, med ilia, som med spejlbredpanden, altså om nogen skulle finde på at samle den.

For det første er ilia svære at finde og fange.

For det andet er flyvetiden nærmest forbi.

For det tredie har ilia et meget større sprednings potentiale, især hunnerne trækker omkring.

For det fjerde, findes ilia nok allerede mange steder i Danmark.

Den væsentligste forskel er imidlertid at bredpanden bor fast på en lille lysning i få eksemplarer, og man kan samle et stort antal af de eksisterende dyr ved blot at besøge lysningen.

Det kan man ikke med ilia.

En god ting med ilia er, at selv om mange fotografer og andre galninge tramper rundt i biotopen, kan man umuligt trampe den ned. Tværtimod, ilia kan godt lide kreaturstier og mudderhuller.

Kommentér

Martin Bjerg
#39 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 10:34. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Ja til lykke med. Dejligt dyr. Lidt sjovt sted at finde den første. Havde forventet den på Bornholm eller ved Bøtø. så en Apatura i går der cirklede rundt om poplerne ved diget igår, men fik ikke set den ordentligt; var også lidt høj på morpheus og machaon, så....., men som Jens skriver; den er her som nok også flere steder. Når man ved hvor svær iris er at få at se, selvom den er allevegne herovre østpå, så skal der altså held til en ilia, hvis der kun er en tusindedel så mange af dem. Ud og led.

Kommentér

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator