Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(88)
#30 Svar postet d. 21-06-12 kl. 14:20. Emne: Grøn Pragttorbist?
Den er bare for feeeed

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#31 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 18:43. Emne: Grøn Pragttorbist?
Lige et dogmebillede her fra i eftermiddags, i skyggen, hvor lyset var meget ringe. Men man kan da se farven..

Grøn Pragttorbist? (Lige et dogmebillede her fra i eftermiddags, i skyggen, hvor lyset var meget ringe. Men man kan da s)
Foto: © Steen Drozd Lund
Klik på billedet for original størrelse (800 x 565)
Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#32 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 18:52. Emne: Grøn Pragttorbist?
Dogme og dogme! Til lykke med den Steen; sådan éen kunne jeg da godt tænke mig, når nu ikke Eghjorten kommer min vej.

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#33 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 20:06. Emne: Grøn Pragttorbist?
Hvor er det fedt! Men af hvad jeg kan se har du endu ikke indtastet dine observationer. Det ville være godt hvis du kunne få det gjordt. Og også uploade de fantastiske billeder!

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#34 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 20:17. Emne: Grøn Pragttorbist?
Martin, du kan da godt komme med derud, forudsat selvfølgeligt at du får bind for øjnene på vej derud og hjem

Hjalte; Jeg venter lige lidt med at offentliggøre findestedet, der er lige nogle ting der skal på plads først.

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(229)
#35 Svar postet d. 21-06-12 kl. 20:17. Emne: Grøn Pragttorbist?
Med museumskasket og hele moletjavsen på har jeg aftalt med Steen, at obs. først kommer ind, når vi lige ved lidt mere om udbredelse mv. på lokaliteten. Det er ganske enkelt nødvendigt at have styr på "formalia" for sådan en sjældenhed.

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(229)
#36 Svar postet d. 21-06-12 kl. 20:19. Emne: Grøn Pragttorbist?
Og der var jeg og Steen da vist lige enige !

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#37 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 20:49. Emne: Grøn Pragttorbist?
Tak for tilbuddet, men jeg er mørkeræd ... og mente egentlig at en anden skulle komme min vej. Så gem den bare lige lidt endnu. Om ikke andet er den der vel forhåbentlig også næste år.

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#38 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 20:54. Emne: Grøn Pragttorbist?
Ok

jeg er meget misundelig på dit fund!

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#39 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 21:18. Emne: Grøn Pragttorbist?
Jeg kan egentlig ikke forstå, at findestedet skal være hemmeligt "inden tingene er på plads". Jeg går ud fra at Steen har fundet billerne i Kværkeby Mose, som er et meget stort område. Mit eget fund fra Frederiksdal har jeg ikke haft behov for at skjule. Selvom det er adskillige år siden, det blev gjort, er der stadig mulighed for at arten kan leve i området i dag. Det kræver bare at nogen går ud og ser efter arten. Det er faktisk også derfor at jeg indberetter egne observationer af arter som denne på Danmarks artsportal (Fugleognatur) og af andre arter, som er endnu sjældnere. Men jeg kan forstå at der er kontakt til min gamle arbejdsplads, Zoologisk Museum i København, hvilket jeg naturligvis kun kan bifalde. Så håber jeg blot, at medarbejderne ikke, som det er tilfældet med Martin Bjerg, skal have bind for øjnene når de skal besigtige findestedet.

Grøn pragttorbist er knyttet til gamle løvtræsområder. I Lyngby Mose, hvor de fleste eksemplarer er fundet i ældre tid (omkring 1900), fandtes de i tilknytning til gamle elletræer, og jeg kunne forestille mig at individerne fra "Midtsjælland" kunne stamme fra sådanne træer. Mit seneste fund fra Frederiksdal Storskov (1998) var fra en dengang nylig knækket bøgestamme, som lå i udkanten af skoven, med et spættehul som gav adgang til en lille hulhed i stammen, hvor jeg fandt et par larver i det nedbrudte ved omkring en ældre spætterede i øvrigt sammen med smælderen Ampedus nigroflavus.

I øvrigt glæder det mig, at Steen fandt yderligere et par eksemplarer i dag. Det kunne tyde på, at der i hvert fald er en bestand, som vi må værne om.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator