Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erland Nielsen
#30 Kommentar postet d. 06-04-13 kl. 14:47. Emne: Anholt, Lav-Tur
Here hele billedet fra forrige indlæg. Skællene er meget små, foto taget med 24 mm vidvinkel meget tæt på.

Jeg skrev Kliddet Bægerlav men mente Fliget Bægerlav.

Anholt, Lav-Tur (Here hele billedet fra forrige indlæg. Skællene er meget små, foto taget med 24 mm vidvinkel meget t)
Erland Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#31 Kommentar postet d. 06-04-13 kl. 15:03. Emne: Anholt, Lav-Tur
Ad # 29 - Jo, der er forvirrende med de Bægerlaver - og når der så g¨r både danske og videnskabelige navne i den - og de ikke længere stemmer overens, bliver det virkeligt udfordrende

Kliddet Bægerlav = Cladonia ramulosa

- se linket HER

Fliget Bægerlav = Cladonia foliacea

- se linket HER

Fortsat spændende at læse med og se dine flotte fotos...

Mvh Lars Jørgen

Kommentér

Erland Nielsen
#32 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 09:54. Emne: Anholt, Lav-Tur
Sejladsen til Anholt tager knapt tre timer, og man passerer i en bue rundt om vindmølleparken Horns Rev. Nogle af møllerne er udstyret med hvad jeg vil kalde ekstremt grimme vinger med en underlig knækket og usammenhængene geometri. Det sagt som fagmand, idet jeg har arbejdet med vingegeometrier tidligere i godt syv år. De nyeste møller på stedet er dog monteret med pænere vinger.

Anholt, Lav-Tur (Sejladsen til Anholt tager knapt tre timer, og man passerer i en bue rundt om vindmølleparken Horns )
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Kommentér

Erland Nielsen
#33 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 10:02. Emne: Anholt, Lav-Tur
Anholt kro gav mig et vintertilbud på tre overnatninger med helpension. Her spiser man godt og kan få udmærket vin.

I haven ligger bygningen med værelser og der er trapper op ad skrænter til Sønderbjerg og en fin udsigt over øens nordlige del. Selve kroen er bag ved mig da jeg tog dette billede.

Anholt, Lav-Tur (Anholt kro gav mig et vintertilbud på tre overnatninger med helpension. Her spiser man godt og kan f)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Kommentér

Erland Nielsen
#34 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 10:15. Emne: Anholt, Lav-Tur
Slank Bægerlav (Cladonia gracilis) voksede i pæne mængder og ofte i større "totter".

Her en detalje der viser bægrene.

Anholt, Lav-Tur (Slank Bægerlav (Cladonia gracilis) voksede i pæne mængder og ofte i større "totter".
Her en detalje)
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 666)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#35 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 10:22. Emne: Anholt, Lav-Tur
#24. Forstørrelsen får mig til at byde på C. ramulosa. Lave podetier med veludviklede apothecier og gennemhullede bægre samt basalskæl, som ligner C. foliacea.

Ole

Kommentér

Erland Nielsen
#36 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 11:31. Emne: Anholt, Lav-Tur
Tak Ole.

Så mit gæt på C. cervicornis, derefter Annemettes C. foliacea, og nu C. ramulosa.

Her (12+24+25) gentaget med andet udsnit.

Anholt, Lav-Tur (Tak Ole.
Så mit gæt på C. cervicornis, derefter Annemettes C. foliacea, og nu C. ramulosa.
Her (12)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 852)
Kommentér

Erland Nielsen
#37 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 11:46. Emne: Anholt, Lav-Tur
Her C. cervicornis (Gevir-Bægerlav). Jeg vil mene at begge store podetier i billedet er denne art.

Først et billede med stor blænde (f/4.5 på 180 mm):

Anholt, Lav-Tur (Her C. cervicornis (Gevir-Bægerlav). Jeg vil mene at begge store podetier i billedet er denne art. 
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Kommentér

Erland Nielsen
#38 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 11:48. Emne: Anholt, Lav-Tur
Så et billede med mere dybdeskarphed, samme objektiv men blænde f/16.

Anholt, Lav-Tur (Så et billede med mere dybdeskarphed, samme objektiv men blænde f/16.)
Kommentér

Erland Nielsen
#39 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 12:53. Emne: Anholt, Lav-Tur
Hmm, C. ramulosa er måske mit bedre bud på bægret til venstre i forrige to billeder.

Her et landskabsbillede med 300 mm tele fra den sydøstlige del af Ørkenen.

Anholt, Lav-Tur (Hmm, C. ramulosa er måske mit bedre bud på bægret til venstre i forrige to billeder.

Her et lands)
Kommentér

Side 4 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator