Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1525)
#30 Svar postet d. 29-06-20 kl. 19:52. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Det er rigtigt Bnedikte, at mit svar omk. katten var provokerende, men det virker også provkerende på mig, at man insisterer på at holde kat og lade den gå frit, og samtidig vil have gode råd til, hvordan man undgår, at den tager fugle. Blæse og have mel i munden samtiditg.

Mit svar er det eneste, der er 100% granati for virker. Man kunne selvfølgelig også bortoperere kløerne på forpoterne, men det svar vil næppe vække jubel, og er, som jeg ser det en dekadent og egoisktisk måde at løse problemet. Katte er katte, og katte er født til at prædere.

I øvrigt er jeg helt enig i, at katte skal være omfattet af samme regler som hunde, men det er urealistisk-den nuværende lovgivning omkring katte gør det ulovligt at lade dem færdes unden for egen grund - hvordan går det med at overholde den lov?

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#31 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:10. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Katteejerne udgør måske 1 million vælgere.

Nævn et politisk parti, der vil foreslå relevant ny lovgivning, der strammer op på regler for kattehold - eller for den sags skyld håndhævelse af den gældende lovgivning.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Leena Pedersen
#32 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:14. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
I dette tilfælde vejer det tungt, at det ikke gavner mit ægteskab, hvis jeg afliver min mands katte.

Besvar | Kommentér

Leena Pedersen
#33 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:14. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
I dette tilfælde vejer det tungt, at det ikke gavner mit ægteskab, hvis jeg afliver min mands katte.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#34 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 20:16. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1525)
#35 Svar postet d. 29-06-20 kl. 20:17. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Leena - point taken!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Leena Pedersen
#36 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 21:39. Emne: Hvilken fugleunger har min kat dræbt? :(
Nu blusser det hele nok op igen, for i denne diskussion er det nok som i det fleste diskussioner med polariserede holdninger - folk står fast på deres, for de har haft standpunktet så længe, at de for for længst har slået rødder netop der.

Jeg må give Eva medhold i, at de færreste katte lærer at jage, hvis de ikke har lært det som killing. Nød lærer nok forladt kat at jage, men ellers kender jeg mange katte, som kun kan fange edderkopper og fluer.

To eksempler: Naboens kat begyndte sit liv som indekat. Den har nu gået ude i tre år, og fanger ikke så meget som en eneste markmusunge.

MIn mand havde tre racekatte, da jeg mødte ham. Den ene var en bengal, som i sine velmagtsdage vejede 7 kg - uden et gram overflødigt fedt. Hvis han havde lært at jage, tror jeg gerne på, at han ville kunne have nedlagt en voksen hare.

Imidlertid mødte følgende syn min mand, da han kom hjem fra arbejde.

Terrassedøren i lejligheden havde stået på klem, og de tre katte stod i rundkreds med en solsort i midten. Kattene var nysgerrige, og prøvede efter tur at nærme sig fuglen, men så snart den gav lyd fra sig, eller hoppede frem mod dem, så blev de forskrækkede og trak sig.

En bengal er en krydsing med en lille, vild leopard. Racen blev først godkendt til udstilling i 1991. Min mands bengal var fra 2002, og dermed ca. tyve år efter godkendelsen. Bengalen burde, om nogen, have haft jagtinstinkt.

Man måtte give Luke Skywalker, at han var en excellent edderkoppefanger. Hvis der kravlede en fed edderkop over sengen , kunne man hente ham, pege på den, og gå roligt i seng, for den var ædt efter højst femten sekunder. Han var god til at gå i snor.

At anslå antallet af dræbte fugle ved at gange op med antallet af katte, er for huskattenes vedkommende nok ikke helt validt. Hvis vi har så mange vilde katte, som der anføres i denne tråd, er min pointe om manglende jegtegenskaber hos mange huskatte næsten overflødigt, for så tæller huskattenenes predation, nok ikke fra eller til i statistikken i forhold til vild- og gårdkatte.

Dermed ikke sagt, at huskattes predation ikke er et problem - på flere planer - også det rent trivielle, hverdagsagtige; Er I klar over, hvor klamt det er, at placere en bar fod under spisebordet til morgenmaden, for at få en klistret, halv, stendød markmus med indvolde hængende ud til at sidde fast under fodsålen? Bagefter er det både hjerteskærende og appetithæmmende at gøre det rent

Tilbage til den seriøse del:

Har nogen spurgt dyrlægerne? Hvor stor en procentdel af deres feline patienter er fritgående udekatte?

I flere kattefora er man tæt på at blive udskammet, hvis man holder udekat - med tanke på kattens ve og vel. Hvis kattene går ude hos dem, er det i løbegård.

Niels og Jens: Jeg tror ikke, at ny lovgivning er nyttesløs. Jeg tror, at det gavner en del med en kattelov, som pålægger ejerne at (øre)mærke kattene. På den måde vil færre killinger blive solgt uden mærkning - og man vil omgås det mindre lemfeldigt, fordi killingerne koster noget, og derfor nok ikke så ofte vil blive anskaffet som en uigennemtænkt beslutning.

Forslaget om kattelov er netop fremsat for at beskytte kattene, så derfor er det i katteejernes interesse at få den godkendt. Prøv at læse på kattelov.nu

At det også gavner fuglene og smågnaverne, er jo til alles gavn.

Hvilken matrikel katten løber på er sværere at regulere.

Vores siameser er vokset op frit på en gård - ellers ville han aldrig turde fange mosegrise og rotter. Det er for farligt for dem selv, hvis de ikke har styr på jagtteknikken.

Nok for mig.

Hyg jer med skyttegravskrigen

Leena

Besvar | Kommentér

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator