Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#30 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 08:08. Emne: Navlehat - stød / tørve ?
Ja misforholdet imellem arten på de to rødlister virker underligt! Erik, har du en reference til checklisten over de danske laver

Se Tørve-Navlehats rødlisteforhold her (under bladhatte): - se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#31 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 10:31. Emne: Navlehat - stød / tørve ?
Jeg har fundet referencen til checklisten over de dansk likener, og set i den: Lichenomphalia umbellifera (L.:Fr.) Redhead, Lutzoni, Moncalvo, & Vilgalys

Vernacular name:

tørve-navlehat

Red (1997):

vulnerable (V)

Habitat:

heathland, bogs

Occurence:

NEZ,SJ,WJ,NEJ,A

Threat:

changed farming practice, drainage

Literature:

Alstrup & Svane 1998

To previous page Key to occurrence abbreviations.

Ja forskellen ser underlig ud, og man må i alle tilfælde indrømme at dræning er en trusel imod forekomsten af Tørve-Navlehat, når den vokser i moser, og sikkert også i nåleskov, så der kunne godt være noget om snakken. Jeg vil sende referencen til Jacob Heilmann-clausen, der har rødlistet Tørve-Navlehat (som svamp).

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#32 Svar postet d. 29-04-09 kl. 15:05. Emne: Navlehat - stød / tørve ?
Det kan godt virke mærkværdigt med de forskellige rødlistevurderinger, men der er flere forhold der spiller ind:

Den nye rødliste hos DMU er baseret på ganske strikse vurderings-kriterier. Og her har jeg altså ikke vurderet at omfanget af dræning og kvælstofnedfald indenfor tre svampegenerationer (i dette tilfælde 15 år)har medført en betydelig tilbagang for arten.

Samtidigt har der ikke været nogle mønstre i de for mig tilgængelige funddata der har peget på en tilbagegang.

Jeg har derfor vurderet at arten ikke pt er truet i Danmark og det har de hørte parter ikke modsagt. Så vidt jeg husker påpegede Thomas Læssøe enda at arten er meget hyppig som lav (dvs uden frugtlegemer), men det står for egen regning (min).

mvh

jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#33 Svar postet d. 17-06-09 kl. 09:04. Emne: Navlehat - stød / tørve ?
Den er god nok Jørn, de små mørkegrønne "algegryn" er var nydelige, selv på det lille eksemplar jeg modtog.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#34 Kommentar postet d. 17-06-09 kl. 09:42. Emne: Navlehat - stød / tørve ?
Tak for ID, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator