Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Lund
#30 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 23:10. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Nå - det var allerede på den parallelle tråd .. undskyld dubletten.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(142)
#31 Svar postet d. 23-11-09 kl. 23:14. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Hej Jesper

Tak for svaret

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#32 Svar postet d. 23-11-09 kl. 23:28. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Hej Anni,

Nej (desværre kunne man næsten sige) er det ikke pga denne værlings forkærlighed for at sidde åbent - feks på bomme- at den hedder Bomlærke. Ordbog over det danske Sprog angiver at navnet kommer fra tysk: Baum-lerche, altså træ-lærke.

Tyskerne har forlængst ændret dette misvisende navn, og fuglen har i lange tider dér heddet Grauammer (Gråværling).

Klaus Malling Olsen har i årtier forsøgt at bringe det ligeledes gennem tiden meget brugte danske Kornværling på banen igen, ved at bruge det i fuglebøger han oversatte/bearbejdede feks. storsælgeren Fugle i Felten.

DOF''s navneudvalg, som blev dannet for at give alle verdens arter et dansk navn, så imidlertid sit snit til at gøre det fjollede Bomlærke til det officielle, ligesom de aflvede ovenfor omtalte Regnspove: for langt, for poetisk, for smukt? Ind med forkortelser, grynt og prust.....så nu "Snotspove"

Som du måske kan ane vækker sproglige ændringer ofte stærke følelser og der har jo nok siddet nogle folk i denne nnavnegruppe, som aldrig havde kunnet acceptere det herlige, logiske og nu også ganske veletablerede alternative Kornværling.

På engelsk hedder arten Corn Bunting, på svensk Kornsparv (der kalder de jo værlinger "sparv").

Det videnskabelige navn E.Calandra henfører ligeledes til at fuglen spiser korn.

Men mod indædt modvilje mod nyskabelser (som i dette tilfælde altså ikke var så nyt)kæmper fornuft,logik og æstetik desværre forgæves.

Udvalget havde magten til at gøre deres på påfund til "lov" idet alle DOF''s puplikationer nu SKAL anvende de mest absurde påfund. En smuk lille amerikansk art: Ovenbird, er nu blevet til Brillevanddrossel.

Jo, brillevand det er hvad du bør give dine briller når de i sommervarmen bliver dehydrerede....hvad har det det med fugle at gøre?....spørg udvalget;)

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#33 Svar postet d. 24-11-09 kl. 09:58. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Brillevanddrossel er horribelt tåbeligt, men ovnfugl duer heller ikke. Ovnfugle er jo den accepterede danske betegnelse for Furnariidae, en stor (op mod 250 arter) familie, der er endemisk for neotroperne (nordligste arter i det sydlige Mexico). Både den danske, videnskabelige og spanske betegnelse hentyder til de ovnlignende lerreder, der bygges af slægten Furnarius (Horneros på spansk og engelsk).

Familien hører til spurvefuglene, men ikke til den "avancerede" gren oscinerne/sangfuglene, som næsten alle spruvefuglene i den gamle verden (og alle i Vestpalæarktis) tilhører. Undtagelserne i den gamle verden er bl. a. Pittaer og Brednæb.

Besvar | Kommentér

Ole Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#34 Svar postet d. 24-11-09 kl. 10:46. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Forresten Ovnfugl, så er den juventile udgave kendt som lørdagskylling.

Ole

Besvar | Kommentér

Erik Jensen
#35 Kommentar postet d. 24-11-09 kl. 11:29. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
hej Niels.

ja så fik vi da den fugl baberet på plads med en fornuftig forklaring,og til dem som svarede først så er de jo som jeg skrev i mine øjne proffer og den er jo svær den fugl, har 4 fuglebøger at kikke i og ja man er enig i flere ting der.

Og Niels hvorfor jeg ville have dig på banen var simpelt hend for at få Min tvivl helt væk, svend kom med et kontant og godt bud slog op i bogen og ja han havede jo som vanlig ret.og som du selv skriver tim og de andre kan man stole på ja jeg stoler på dem alle kan se jeg har fået 24 svar i min mail men ikke kikket dem inu da jeg lige ville svare dig først Tak for hjælpen Niels og også til alle sammen rart med respons.

mvh Erik Jensen.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#36 Kommentar postet d. 10-12-09 kl. 23:28. Emne: hvad slags fugl er i tvivl
Hej Peter

Beklager, at jeg ikke har fået sagt tak for dit lange og uddybende svar på navnet "Bomlærke". Det være hermed gjort

Heldigvis tager fuglen ikke skade af, at vi ikke kan blive enige om, hvad den hedder

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 4 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator