Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 5 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
#40 Kommentar postet d. 14-08-14 kl. 16:49. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Et godt eksempel på ansvarsart er den danske bestand af Springfrø, som dels formentlig er et varmetidsrelikt, dels har undergået unikke genetiske ændringer, der gør at arten er den tidligst ynglende padde, hvor haletudsen så har den længste larveudvikling. Meningen er formentlig, at den skal have en konkurrencefordel ved allerede at være der, når de andre brune frøer dukker op lidt senere på året.

Kommentér

Finn Rasmussen
#41 Kommentar postet d. 14-08-14 kl. 17:15. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Ad Henry: Jægersborg Dyrehave er et dedikeret hjortebrug (kron-, då- og sika), så det er da meget naturligt, at man har ønsket en fjerde art til samlingen - FinnR

Kommentér

Henry Nielsen
#42 Kommentar postet d. 14-08-14 kl. 17:23. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Hej FinnR #41

Fuldstændig rigtigt.

Min anke er, at hjortefarme ikke har med natur at gøre.

hlsen fra Henry

Kommentér

Anne Messmann
#43 Kommentar postet d. 14-08-14 kl. 17:56. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
#34 og #38 og for at komme tilbage til Skrueaks:

Der skal faktisk plejes f.eks. på Skovgård (som Jimmy i #27 nævner ikke bliver det.

Om de andre tidligere lokaliteter for Skrueaks er fredede, har jeg ikke lige kunnet finde. Men er de, skal de naturligvis plejes, og bliver de ikke det, må man jo kunne klage. At efterleve en fredningskendelse er ikke bare ''en god ting'', som Henry skriver i #38, det er en pligt!

Skovgård er fredet netop aht. Skrueaks. Hvis ejeren ikke selv fjerner opvækst, skal fredningsmyndigheden - står der her (går ud fra, det stadig gælder): - se linket HER

Hilsen, Anne

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#44 Kommentar postet d. 14-08-14 kl. 18:17. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
helt rigtigt, Anne

-i Nørholm Enge, hvor Pukkellæbe var ganske talrig i gamle dage,ophørte græsningen trods fredning -

slut med Pukkellæber o.a. , indtil jeg slæbte Jens med derud....De sidste tre år er der græsset af en 12-15 heste, takket være Jens´ henvendelse til Aalborg Kommune om græsningspligt.....

Om vi får Pukkellæben tilbge ?? -men der er dog kommet PurpurG og aristokraten (Eng-Klaseskærm) vælter op, ligeså Kær-Fladbælg...

Kommentér

Henrik Tranberg
#45 Kommentar postet d. 16-08-14 kl. 11:17. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
#38, Karsken Bælg

kan man nu tillade sig ikke at møde op på denne ekskursion?

i 2009 blev Strand-Nellike genfundet efter ...zig år, så man ved aldrig med Skrueaks, selv om det er lidt svært at tro på (og selv om der formentlig kommer så mange mennesker, at man vil kunne udføre en kædeeftersøgning, som tidligere forsøgt af DBF Fynskredsen på Thurø Overdrev)

det er 30 års jubilæum for Feltbotanisk Klubs tur til Monnet!!

Kommentér

Henry Nielsen
#46 Kommentar postet d. 16-08-14 kl. 11:51. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Hej Henrik

Ydre omstændigheder forhindrer min deltagelse.

Men jeg mindes med glæde turen for 30 år siden.

Og husker, at jeg stærkt betvivlede fundet af Engelsk Visse - for den art skulle jo overhovedet ikke kunne findes i hele Østdanmark (dvs. øst for Vissenbjerg). Men det visde arten ikke.

Så der kan altså skjule sig ubekendte sjældenheder på den enorme Måne.

Hvorfor ikke osse noget Skrueaks? Årstiden passer. Men måske holder den sig nede ved jordvandet. Bemærk at store dele af Månen aldrig har været saltvandsoversvømmet.

hilsen fra Henry

Kommentér

Erhardt Ecklon
#47 Kommentar postet d. 16-08-14 kl. 18:10. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Med hensyn til Monnet/(Månen) og oversvømmelse så lidt korrektion: Ekstremt højvande vinteren 2002 Se side 31. "Monnet - En strandeng på Taasinge" af Aksel Hansen & Poul V Rasmussen fra Apollo Books

- se linket HER

Vh Erhardt

Er skrueaks uddød i Danmark? (Med hensyn til Monnet/(Månen) og oversvømmelse så lidt korrektion: Ekstremt højvande vinteren 2002 S)
Erhardt Ecklon har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 599)
Kommentér

Henry Nielsen
#48 Kommentar postet d. 16-08-14 kl. 18:21. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Ups!

Tak for korrektionen Erhardt

Det var jeg ikke klar over. Så udsagnet må vel ændres til: "at mindre dele af Monnet aldrig har været saltvandsoversvømmet".

Dette forringer vel chancen for forekomst af Høst-Skrueaks? Meget få orkideer er salttolerante (forhåbentig rigtigt?).

lille hilsen fra henry

Kommentér

Poul Evald Hansen
#49 Kommentar postet d. 16-08-14 kl. 19:18. Emne: Er skrueaks uddød i Danmark?
Hm, der er masser af orkideer i Køgebugt Strandpark, hvor der må være en vis saltpåvirkning.

Kommentér

Side 5 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator