Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 5 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
#40 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 21:28. Emne: Grøn Pragttorbist?
Hjalte, hvorfor være misundelig. Jeg kan se. at du bor i Nyborg. Tag båden til Romsø engang i juli. Besøg Dyrehaven, hvor der står/ligger nogle gamle asketræer. Her kan du finde Sort pragttorbist, som er næsten ligeså flot og sjælden (hvis det er det, man går efter). Den er forresten også fundet på "fastlandet" i skovområdet udfor Romsø.

God jagt !

Ole

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#41 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 17:48. Emne: Grøn Pragttorbist?
Så er der lidt nyt i sagen. Jeg var i dag på besigtigelse med Jan Pedersen fra ZMUC. Han vurderede, at der er tale om en rigtig god bestand, og at der er masser af yngletræer. Ialt fandt jeg idag 12 eksemplarer i en enkelt lysning, fortrinsvis fouragerende på Hyld.

På den baggrund mener jeg, det er forsvarligt at røbe lokaliteten: Allindelille Fredskov ved Ringsted! Lokaliteten er i forvejen kendt for sin bestand af flere orkidearter og andre sjældne planter, så hvis der skulle være enkelte fotografer, der kunne finde på at tage til skoven for at fotografere vidunderet, så pas på, hvor I træder!! ( Ifølge skiltning i skoven skal man blive på stierne!!)

Grøn Pragttorbist? (Så er der lidt nyt i sagen. Jeg var i dag på besigtigelse med Jan Pedersen fra ZMUC. Han vurderede, )
Foto: © Steen Drozd Lund/ www.biopix.dk
Klik på billedet for original størrelse (800 x 537)
Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#42 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 17:50. Emne: Grøn Pragttorbist?
Hvor fedt!!!

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#43 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 18:21. Emne: Grøn Pragttorbist?
Hej Steen.

Sådan skal det gøres ! Endnu mere tillykke med det fine fund. Og undskyld at jeg var lidt utålmodig og gættede galt med hensyn til findestedet.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#44 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 19:30. Emne: Grøn Pragttorbist?
Ja tillykke til dig og dem .....og lidt sært, at den kan "gemme" sig i Allindelille, som vel er den eneste midt-sjællandske skov med et ordentligt antal brugere.

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(229)
#45 Svar postet d. 23-06-12 kl. 19:31. Emne: Grøn Pragttorbist?
Det er en fantastisk nyhed. Og nu skal den findes på nogle flere lokaliteter

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#46 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 19:54. Emne: Grøn Pragttorbist?
Takker!

Og Ole: Det er helt i orden, og jeg ville da ikke ha'' det mindste imod at ha'' den i baghaven

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#47 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 20:17. Emne: Grøn Pragttorbist?
Jeg er enig med Morten i at den skal findes på flere lokaliteter. Tidligere regnedes den ikke for en stor sjældenhed, hvilket afspejler sig i både "Danmarks Fauna" (1925) og "Fortegnelse over Danmarks biller" (1964), begge skrevet af Victor Hansen. Normalt opremsede V.H. lokaliteter for sjældne biller i disse værker, men har ikke fundet anledning til det for denne art. Nu regnes den for en stor sjældenhed, som de seneste årtier kun er fundet enkeltvist på nogle få lokaliteter.

Morten, det er desuden en art, som i modsætning til dens nære slægtninge Sort pragttorbist og Eremit, er fundet flere steder i Jylland, f.eks. ved Bjerringbro, hvor den var særdeles talrig i ældre tid. Der er således al mulig grund til at se efter arten også i denne landsdel.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#48 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 20:32. Emne: Grøn Pragttorbist?
#47 Ole, siges der noget om, hvor ved Bjerringbro? Ormstrup Skov ved Ans måske?

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1814)
#49 Svar postet d. 23-06-12 kl. 20:42. Emne: Grøn Pragttorbist?
Nej Finn. Desværre står der kun Bjerringbro på lokalitets- etiketterne.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 5 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator