Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 5 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Hermansen
#40 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 11:41. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Mht #6-7:

Jeg har svært ved at huske om det var denne svamp der havde en speciel lugt eller en af de andre jeg fandt i lige omkring.. men er ret sikker på at det var denne der havde en speciel skarp lugt.

Her er et billede af den fra siden:

MANGE svampe fra Hareskoven (Mht #6-7:

Jeg har svært ved at huske om det var denne svamp der havde en speciel lugt eller en af)
Bent Hermansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bent Hermansen
#41 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 11:42. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Mht 6-7:

Hatten er ca. 10 cm i diameter..

Besvar | Kommentér

Bent Hermansen
#42 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 11:52. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Mht 27-28: Hatten var ca. 5 cm i diameter og stokken ca 8 cm høj. Jeg har desværre ikke taget eksemplaret med hjem. Lugten var ganske normal svampelugt.. I den tid jeg stod med den (ca 5 min) lignede det ikke at den ændrede farve. Den havde dog en kraftig lilla kulør i stokkens kød.

Her et billede til:

MANGE svampe fra Hareskoven (Mht 27-28: Hatten var ca. 5 cm i diameter og stokken ca 8 cm høj. Jeg har desværre ikke taget eksemp)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#43 Svar postet d. 07-11-09 kl. 11:59. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Hej Bent

Tak for løftet om en eller to svampe i trådene fremover

Erik og jeg er stadig stærkt uenige om 3-5, jeg hælder til at det kunne være en Hjelmhat, men du må fortælle hvor stor den var og om den voksede på jord eller (evt. begravet) træ!, lugten er også vigtig her.

Hjelmhatten og den sidste slørhat kan ikke klares uden mikroskopi; tragthatte kan muligvis hvis vi kender lugt / smag og får et godt billede, hvor man kan se hele stokken, det skulle dog helst være yngre eks. end dem du har vist af den - slægten er ikke nem, men nogle af arterne kan sagtens kendes udfra foto når de er typiske og når man kender lugt / smag.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#44 Svar postet d. 07-11-09 kl. 12:07. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Tak for flere fotos Bent

Nu er jeg klar over at det ikke er Grå Tragthat som jeg havde en forestilling om det kunne være (og ydermere er den så bleg og udvandet så den er ubestemmelig).

Med den størrelse på 3-5 så må det være en slørhat. Den stærkt violette ville det være fint om du kunne genfinde næste år, og komme med flere supplerende oplysninger (nævnt tidligere), det kunne være noget spændende. Ingen af de to slørhatte vil dog kunne bestemmes med sikkerhed uden mikroskopi.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Hermansen
#45 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 12:08. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
OG så glemte jeg at der heller ikke var sikkerhed omkring #3-5.

Mht #3-5: Fundet i nærheden af 6-7 ved på et sted hvor der var løvskov på den ene side og granskov på den anden. Jeg er i tvivl om hvilken af disse to svampe det var der havde en skarp lugt, men jeg hælder mest til, at det var 6-7 der havde den skarpe lugt.

#3-5 er ca 12 cm høj og hatten er ca 7 cm i diameter

Besvar | Kommentér

Bent Hermansen
#46 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 12:11. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
3-5 voksede på træ, skulle jeg mene, den var ihvertfald et sted med mange døde grangrene. (se billede)

MANGE svampe fra Hareskoven (3-5 voksede på træ, skulle jeg mene, den var ihvertfald et sted med mange døde grangrene. (se billed)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#47 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 12:20. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven
Så er det alligevel ingen slørhat, da disse ikke vokser på træ, en meget overdimensioneret hjelmhat måske??

Som du kan se, ændrer jeg nogle gange mening undervejs i processen i takt med at jeg får nye oplysninger. Prøv at undersøge de to medfølgende links for at finde ud af hvilke karakterer der er vigtige for svampebestemmelse . og god jagt!

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Bent Hermansen
#48 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 13:38. Emne: MANGE svampe fra Hareskoven

Ærgeligt jeg ikke fik taget den lilla svamp med hjem, den lød ellers til at være interessant!

I skal alle have tak for jeres hjælp, og så vil jeg prøve at være mere nødagtig med mine fund frem over. Igen, tak!

Besvar | Kommentér

Side 5 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator