Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 5 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael S. Jensen
#40 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 21:06. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
# 38 Hej Jeff

Nu spørger jeg måske dumt (ved for lidt om livet på veganerkost), men kan du ikke bare spise vitaminpiller?

#39 Hej Kjeld

Debat og debat....... Vi er kun en lille håndfuld deltagere i denne tråd, og vi er stort set enige.

Mvh Michael

Kommentér

Jeffrey Lins
#41 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 22:25. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Michael,

Jeg kan spiser hvad jeg vil. D.v.s., der findes ingen regler og det jeg vælger at undlade at spise er ikke for at kunne kalde mig "veganer" (ellers ville jeg sandsynligvis ikke spise honning).

Men, ja, de fleste veganer tager et B12 tilskud (som fremstilles med bakterier eller Streptomycetes).

Kommentér

Casper Katborg
#42 Kommentar postet d. 09-10-12 kl. 11:56. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Et lille indspark fra en inkarneret kødelsker!

jeg kan lide smagen af kød, og er en madelsker ud over alle grænser, jeg kunne simpelthen ikke undvære den ekstra smag som forskellige animalske produkter kan give til mad.

helt personligt har jeg selv geder (magert kød), korthalefår (magert kød), høns og et par grise gående i haven.

dyrene bruges til naturpleje af §3 arealer for mig og flere andre naboer hvor dyretrykket primært styres af fodertilgængeligheden på arealerne og så suppleres foderet med mæsk der er restproduktet fra det nærliggende bryggeri, samt hø fra et andet naturområde (og ja også halm fra konventionelt og økologiskdyrket korn). oksekødet kommer fra naboens økologiske naturpleje køer. desuden suppleres mit kødforbrug med jagtbare arter, jeg skyder ikke noget jeg ikke har tænkt mig at spise, så jeg kommer ikke hjem med en ræv eller mår på tasken, men spiser gerne røget mågebryst, husskade i trøffelsauce og kragefrikadeller.

jeg mener ikke at mit kødforbrug resulterer i skade på naturen, tværtimod mener jeg at min naturpleje øger diversiteten i lokalområdet, og da resten af foderet til dyrene primært er restprodukter der ellers skulle destrueres kan jeg heller ikke se den store skade i det.

til gengæld spiser jeg helst lokalproducerede varer og rører helst ikke grøntsager der skal køres herop fra spanien, sydamerika eller asien. der findes ikke noget værre eller mere smagløst(efter min smag) end en bleg spansk vintertomat eller en grøn banan fra ecuador, hvilket betyder at mit forbrug af kød stiger markant i vinterhalvåret, men det falder i sommermånederne hvor jeg primært lever af velsmagende hjemmedyrkede grøntsager og kartofler.

er der nogen der har et link til hvor meget et kilo lokalproduceret økologisk kød belaster i forhold til et importeret kilo linser, ris eller lignende? bare af ren interesse

jeg er jo ikke mere frelst end at jeg elsker et stykke mørkt chokolade eller vaniljen i min ris a'' la mande eller en god mørk rom på trods af at jeg udemærket godt ved at naboen ikke har en kakao-vanilje-sukkerrørsplantage ;)

som lille var noget af det jeg glædede mig mest til ved juletid at få blodpølse til dessert, ja mange mener nok det er klamt, men jeg elsker det jeg elsker bare kød og kunne ikke forestille mig at leve uden, jeg ville føle at det gjorde mit liv fattigere (selvisk som jeg er).

Kommentér

Jeffrey Lins
#43 Kommentar postet d. 31-03-13 kl. 12:58. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Casper,

Desværre har jeg ikke set dit indlæg indtil nu!

Jeg er særdeles enig i, at vi ikke bare skal kigge på kødproduktion m.h.t. naturetik og vores forbrug. Jeg er også meget glad for at høre om hvor bevidst dit forbrug er.

Jeg kan ikke linke til noget m.h.t. lokalt kød versus importerede linser, men jeg mener at billedet her ikke bliver så meget anderledes hvis kødet bliver mere lokalt - det er ikke transport af kødet selv, der har de støre effekter.

- se linket HER

Spøger vegetarerne med helbredet? (Hej Casper,

Desværre har jeg ikke set dit indlæg indtil nu!

Jeg er særdeles enig i, at vi ikke)
Foto: http://www.vegetarforening.dk/materialer
Kommentér

Casper Katborg
#44 Kommentar postet d. 02-04-13 kl. 12:32. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Jeffrey

tak for figuren, nu ved jeg jo ikke helt hvilke data der ligger til grund for figuren.

ved du om det afspejler den generelle kost i tyskland?

jeg kan heller ikke lige forstå tallene med mindre det bare er min hjerne der er forudkodet for hvad jeg troede den ville vise første række er forskellen på 348 km, næste række er den på 449km og den sidste er den 381..

vil det sige at konventionelt kød producerer færre drivhusgasser end økokød? eller kan man ikke trække køddelen ud separat da den sidste række reelt afspejler hele kostsammensætningen for dem der spiser kød, mælkeprodukter og grønt og ikke de enkelte dele lagt sammen?

bare lige så jeg er sikker på at jeg forstår figuren korrekt.

hvis nu figuren er afspejlet af den gennemsnitlige kost udfra hvad der nu sælges i tyskland, så er det jo ikke en reel sammenligning mellem kød kontra grønt, og afspejler sikkert ikke at folk flere steder ikke har muligheden for at vælge mellem øko eller konventionelt (selvom tyskland er noget længere fremme på dette punkt). er alle transport udgifter omregnet til gasser indregnet i denne undersøgelse?

jeg er nemlig også nysgerrig i netop den del der hedder transport af udenlandsk frugt og grønt fra asien og sydamerika kontra lokalproduceret og ditto med new zealandske lam og argentinske bøffer. jeg har nemlig ikke set nogle data for om transporten reelt har en betydning. (det kan sagtens være du har ret i at transport ikke har den store betydning kontra den samlede omkostning under produktionen)

alt andet lige må dyr der helårsgræsser på arealer der er tilpasset til dyretrykket have et markant lavere aftryk end konventionelle dyr der står på stald (eller hvad?) hvilket aftryk har vildt i en sådan statistik? er det neutralt? eller indgår det kilo for kilo på lige fod med andet kød?

regnestykket må da også blive udlignet en smule hvis man sidestiller et stykke dyr der er opfostret så bæredygtigt som muligt i DK, med et stykke tofu og et glas sojamælk når al transport, forarbejdning og pakning sammenlignes eller hvad?

jeg spørger ikke for at være på den ene eller den anden side, udelukkende fordi jeg er nysgerrig og synes at området generelt er spændende, og fordi jeg selv prøver at være så selvforsynende som muligt udfra samme etiske synspunkt om bæredygtighed og dyrevelfærd som flere vegetarer har. Fordi debatten på dette område ofte tenderer til det religiøse, har jeg haft svært ved at gennemskue objektiviteten i de undersøgelser der siger det ene og det andet. Hvor sandfærdig er en analyse lavet af en vegetarforening kontra en der er lavet af kødproducenter?

et tillægsspørgsmål: er det muligt at leve som veganer eller vegetar i DK udelukkende baseret på frugt og grøntsager der er dyrket uden varme og lys i Danmark eller kræver det importerede varer?

Kommentér

Jeffrey Lins
#45 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 08:07. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Casper,

Jeg har ikke så meget tid i morgen men vender tilbage lidt senere.

Læser du tysk? Hvi du gør, så kan du læse kildematerialen jeg linkede til. Hvis ikke, og jeg vil finde nogle udtræk og oversætte dem.

Men, ja, i rapporten står der, at øko-kød kan give mere CO2 emissioner.

Kommentér

Jeffrey Lins
#46 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 16:36. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Kasper,

I stedet for at sætte mig ind i tallenes grundlag, så vil jeg aflede diskussionen lidt til Jørgen Olesen, Professor på Aarhus Universitet i Agroøkonomi, medlem af Det Etiske Råd og FN''s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC):

- se linket HER

Han har i sine kilder en dybdegående rapport fra FN''s levnedsmiddel - og landbrugsorganisation (FAO) om landbrugsdyr og klimaforandringer, Livestock''s Long Shadow (2006), som også kan anbefales:

- se linket HER

Kommentér

Kasper Nielsen
#47 Kommentar postet d. 09-09-19 kl. 11:22. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Jeg synes, det har været en spændende og interessant debat at følge med i herinde (selvom den er nogle år gammel). Jeg har nemlig selv levet vegetarisk i lang tid, og jeg har aldrig følt mig sundere eller bedre tilpas i kroppen. Til tider kan jeg godt savne smagen af kød og mæthedsfornemmelsen, men jeg har faktisk fundet mange gode retter, der føles som lækre ordinære gryderetter. Jeg laver meget mad i min stegeso, og hvis jeg har fylder den med lækre rodfrugter, bønner og grøntsager, savner jeg slet ikke kødet. Min favorit er artiskokker, jordskokkker, pastinak og kartofler samt masser af løg og hvidløg, der bages i stegesoen i ovnen i flere timer med meget grøntsagsbouillon. Det er ingen sag, især når man har en lækker ovn og en god elkedel. Jeg købte min på - se linket HER og det fungerer upåklageligt. Der var et lille tip til gode vegetariske retter med masser af smag og proteiner Jeg gad meget godt flere tips til vegetarretter fra jer andre - byd endelig ind!

Kommentér

Side 5 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator