Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 53 af 56 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Knudsen
#520 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 09:42. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
# 500 Gerner.

Herligt du bragte din Hieracium n. og at Jens knækkede koden.

Den er også jeg stødt på her i Borup området - og hjembragte stort set identiske billeder.

Nu må jeg på hovedet i arkivbunken for at genfinde planten- der er jo særdelses få indberetninger af den.

Kommentér

Jens Christian Schou
#521 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 10:45. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Nu skal bestemmelse af Hieracium normalt ikke baseres på fotos - karakteren af f.eks. svøbets behåring er ofte afgørende. I Gerners tilfælde spottede jeg imidlertid en bladform på et af bladene, som jeg kun kender fra netop neopinnatifidum.

Kommentér

Bodil Toft
#522 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 12:26. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Jens, kan du afsløre hvilken detalje/bladform, som du specielt har heftet dig ved?

Jeg er ukyndig, og har kun billeder og beskrivelser i DNNF (+ F&N) at holde mig til. Og jeg har svært ved at se forskel på det tydeligste blad på Gerners billede og den beskrivelse jeg kan se på "Almindelig Høgeurt" - det er også plettet ...

hilsen, Bodil

Kommentér

Leif Knudsen
#523 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 18:28. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
# 521 Jens,

Som dengang jeg fik et brev fra en velgørende organisation om at jeg havde vundet en B&O CD-afspiller i et lotteri og spurgte fruen:

"Hvor er Giro-kuponen til indløsningen?"

"Den smed jeg i skraldespanden i forgårs!!!" (Der var godt nok gået et par uger siden trækningen offenligjordes - og jeg havde jo (ikke) vundet noget - UPS.

Og det var netop dagen for afhentning, men det lykkedes at genfinde på bunden af sækken- og indløse!

Således har jeg netop genfundet "Gerners Hieracium" i bunden af fotoprogrammets papirkurv, som jeg mod sædvane ikke havde fået tømt.

Synes selv, den ligner godt, men blade var der godt nok ikke meget af, så en bestemmelse venter jeg ikke.

Men da fundstedet er tæt ved, er det jo godt at vide til næste gang, om jeg er på rette vej.

Hvad mener du ?

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... (# 521 Jens,

Som dengang jeg fik et brev fra en velgørende organisation om at jeg havde vundet en )
Foto: Leif Knudsen
Kommentér

Leif Knudsen
#524 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 18:29. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
# 2

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... (# 2)
Foto: Leif Knudsen
Kommentér

Per Taudal Poulsen
#525 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 19:22. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Gerner har nu tilsyneladende fået en Hieracium opkaldt efter sig, Gerners Høgeurt

-så kan vi andre jo prale med, at vi kender Gerner

Endnu en gang har jeg slået til mht til ukendte overdrev.

Sidste år fandt jeg Papegøjen derude og har så ikke været der siden. På det tidspunkt talte jeg med fader og søn .I dag ville jeg godt ha´ ringet om besøget, men havde glemt ejernes navne.

Fire stk ...noget store kreaturer mødte mig. Så jeg luskede forsigtigt ind ved tråden -fandt aldeles omgående Brusk-Vokshat.... luskede nervøst videre. HOV, nu kom der en mandsperson mig i møde ....!!

Jeg præsenterede mig omgående og henvist til sidste års møde og storroste biotopen. Så blev stemningen GOD -og da det viste sig, at han også kendte sønneke/den bette -ja, så var sagen klar og jeg har adgang til de otte tønder land

Fremragende overdrev, der aldrig får gødning !!

En syv otte km fra Øksedal.

5 arter måske seks arter Vokshatte og minsandten:

Puppe-snyltekølle

...den har jeg aldrig set !!

En ganske, ganske fin dag.../en del spektakulære fund

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... (Gerner har nu tilsyneladende fået en Hieracium opkaldt efter sig, Gerners Høgeurt
;-)
(y)
-så kan)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (871 x 958)
Kommentér

Jens Christian Schou
#526 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 19:39. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Leif - din Høgeurt er næppe den samme som Gerners. Dine blade ligner meget mere Hieracium vulgatum, men her er jeg nødt til at se very close-up af kurvsvøbbladene for at være sikker.

Kommentér

Jens Christian Schou
#527 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 19:57. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Det flotte vejr lokkede og kl.11 sagde jeg til fruen - "Skal vi ikke tage et smut til Hanstholm for at se efter Daddelbrun Vokshat". Jeg vidste, at der var et par gamle fund af den deroppe og tænkte, at det måske var dem Knud havde genfundet.

Men der var nu ingen dadler der, men såmænd en del andet og tilmed en fantastisk vejrudsigt. Men hvor mon det så var henne? Et opkald til Knud afklarede hurtigt sagen og snart stod vi ved den rigtige lokalitet og næsten ligeså hurtigt var den atråede Daddelbrune Vokshat fundet på to pletter. Herligt herligt! Lidt nusseri rundt på overdrevet gav desuden Isabella, Snehvid, Cinnober, Eng-, Papegøje, Voksgul, Gul, Kegle-, Skarlagen og Bitter Vokshat, Mark-Kæmpeparasolhat, Kyst-Champignon, Eng-køllesvamp, Mel Rødblad, Elledans Bruskhat, Marmoreret Munkehat og en endnu ubestemt Tåreblad.

Tak for tippet Knud - håber der er lidt fra listen du kan bruge.

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... (Det flotte vejr lokkede og kl.11 sagde jeg til fruen - "Skal vi ikke tage et smut til Hanstholm for )
Foto: Bitter Vokshat fra overdrevet
Kommentér

Gerner Jensen
#528 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 20:16. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Ja, Per, det må da være stort, at kunne sige, at du kender mig - men er du nu sikker på, at du gør det ?

Man hører jo i disse dage om stjålne idenditeter

Her er stadig ingen vokshatte, og jeg har heller aldrig set jordtunger, men i mangel heraf, kan man vel sige, at denne i udseende snerper der henad

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... (Ja, Per, det må da være stort, at kunne sige, at du kender mig - men er du nu sikker på, at du gør d)
Foto: slank stødsvamp
Kommentér

Per Taudal Poulsen
#529 Kommentar postet d. 16-10-13 kl. 20:19. Emne: Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober ....
Gerner

Se lige her.... fuld knald på Cinnoberen i eftermiddags....

Lille Forfraintermezzo til og med 15. oktober .... ((y) Gerner
:-)
Se lige her.... fuld knald på Cinnoberen i eftermiddags....
;-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (850 x 696)
Kommentér

Side 53 af 56 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator