Navn |
Forum -> Karplanter
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
.jpg) Hanne Bertelsen
|
#520 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 17:57. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
#511 Jeg tror du har pligt til at rydde de nye træer , men måske kan du få tilskud til det. Hvad med noget maskineri som det de bruger på heden når de fjerner uønsket vækster .
- se linket HER
|
Kommentér
|
.jpg) Hanne Bertelsen
|
#521 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 17:58. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
#511 Jeg tror du har pligt til at rydde de nye træer , men måske kan du få tilskud til det. Hvad med noget maskineri som det de bruger på heden når de fjerner uønsket vækster .
- se linket HER
|
Kommentér
|
.jpg) Hanne Bertelsen
|
#522 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 18:06. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
#511 Afgræsning er vel ikke en mulighed, der er vel ulve på egnen.
|
Kommentér
|
 Finn M. Hansen
|
#523 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 19:00. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Lise har jo nok ret, - de vil kvæle hinanden i et vist omfang, - kun de stærkeste overlever, eller i hvert fald de med de bedste betingelser, og det letter jo arbejdet med at hive resten op.
Måske har Peder en holdbar løsning, - han er jo lidt af en ekspert i udryddelse af andre invasive arter.
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det ikke en god ide´ "klippe" dem af, fordi roden jo stadig er der, og vil give "næste generation" ekstra kraft, - i skoven brugte man metoden på ask og ahorn, hvor næste skud i løbet af én sæson var over "vildtbid-højde", - og eg vokser jo hurtigst i de helt unge år.
- men hvis der kommer egeskov på arealet, så er der gode chancer for denne, som kan spises, men ------ 
 Foto: Ege-Mælkehat (Lactarius quietus) Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
|
Kommentér
|
 Aksel Jørgensen
|
#524 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 19:36. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Jeg ved ikke om det er den lokale boldklub som har "sået" Læderbold
Mycenastrum corium - se linket HER
på et gadehjørne. Den er kendt for af vokse på meget velgødede steder.
Eksperterne troede ikke rigtigt på den - men efter mikro af Thomas Læssøe - ingen tvivl.
|
Kommentér
|
 Conny Bruun
|
#525 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 20:04. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
#480 Gerner og
#448 Hanne
Mange tak skal i have.
Rød snylteflue
 Conny Bruun har vedhæftet dette billede
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#526 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 21:20. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
# 513, Anne Marie, jeg kender problematikken fra kommunens plantager, hvor der er heder/moser/lysåbne arealer. Den bedste manuelle metode er en Træoptrækker (Extractigator, canadisk opfindelse). Den virker efter princippet selvpressende koben. Den klarer egetræer op til 20 mm diameter og er skånsom overfor vilde planter, - hvis træet har pælerod. Birk og lignende med skiverod hives op med større plamager.
 Foto: Træoptrækning, røn, Momhøje 2018 Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#527 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 21:48. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Lidt fra arkivet. I fjor fandt jeg bregner i et sommerudtørret regnvandsbassin. De var ikke store, 15 - 20 cm. Arealet blev afgræsset med kvæg.
 Foto: Kongebregne juni 2018 Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#528 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 21:52. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Den lave vækst kan skyldes, at bassinet er vandfyldt hele vinteren. Her foto fra april, inden "søkøerne" skulle lukkes ud.
 Foto: undervandsbregner Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#529 Kommentar postet d. 12-08-19 kl. 21:55. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Men der kom får i indhegningen, og de mangler kongelig respekt. Bregnen er 8 cm og afbidt, ikke meget højere end vandnavle.
 Foto: Kongebregne Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
|