Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#50 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 09:17. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
så kommer den næste:

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (så kommer den næste:)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 488)
Kommentér

Thomas Kehlet
#51 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 09:22. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Aner det ikke, planlægger altid mine længere bilture så jeg rammer svampene når de lige er kommet frem, kan anbefales.

Ældre gule køller kan ikke bestemmes udfra udseende, ikke af mig i alt fald.

Vh. Thomas

Kommentér

Torbjørn Borgen
#52 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 09:34. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Der er måske noget jeg har misforstået Thomas. i 44 skrev du at køller var lette at bestemme , mine medtagne køller var friske, og jeg ser stadig frem til at nogen vover pelsen! Torbjørn

Kommentér

Kirsten Damgaard
#53 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 09:54. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest

"Et brugt mikroskop kan købes for et par tusinde.

Og remedier kan let købes på siden her til en billig penge."

Ja undskyld Thomas, men man kan godt mærke at du ikke er blevet pensionist endnu.

Der er andet man må prioritere, kan jeg fortælle dig.

mvh.Kirsten

Kommentér

Thomas Kehlet
#54 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:21. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Hej Torbjørn, køller er lette at bestemme med mikroskop, var hvad jeg mente. Svarede før alle billeder kom på, men der var jo 3 på første billede så troede det var dem du mente var forskellige. Ser på de andre om lidt.

Hej Kirsten, om et par tusinde kroner er meget eller lidt beror ganske rigtigt på indkomst, min egen faldt markant for et par år siden så to tusinde er også meget for mig.

Det var de øvrige ting som olie, dækglas og lignende hvor jeg skrev at det var billigt. Det ville ikke være så rart at købe et mikroskop og så opdage at man skulle bruge en del flere penge for at komme igang.

Har fuld forståelse for det problematiske i at være pensionist fra tiden før firma-pensionsordninger nærmest er blevet standart for alle. Også en af årsagerne til at jeg stemme rødt. Godt du reagerede og håber mit svar har rettet lidt op på dit indtryk af mit indlæg.

Vh. Thomas

Kommentér

Bjarne Nielsen
#55 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:23. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Torbjørn #49 nr 2 fra venstre tror jeg er flammekølle,.men da

jeg ikke har forstand på det kan det jo sagtens være forkert,

men udfra teksturen,faconen,særlig i toppen,og til dels farve

det er jo som at se på en slank jordtunge,.bare gul,de andre

skal jeg tænke over,.jeg mangler stof med en oversigt fås det

Vh.Bjarne

Kommentér

Bjarne Nielsen
#56 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:34. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Hej Kirsten og Thomas,.jeg forstå fuldt ud begge indlæg,.jeg

ser Thomas`s indlæg som en hjælpende hånd for at komme igang

og minimere frustrations niveauet,.og det siger jeg tak for

Thomas,.dine links satte ild i iveren,.jeg tror jeg måske er

ved at finde ind på min hylde,.det skal prøves,.og tak for dine slimede jordtunger,.så fik jeg også mit fund af dem frem

i lyset,.det var jo også lidt henad det jeg gerne ville med tråden,.Kirsten,.jeg er helt med på hvad du siger,så stor tak

til jer begge for støtten for hver sit udgangspunkt.

Mvh.Bjarne

Kommentér

Bjarne Nielsen
#57 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:39. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Torbjørn #50 her mener jeg der er 2 slags,til højre kunne være gul køllesvamp eller hvad jeg tror abrikos køllesvamp,..

den til venstre tror jeg der er 2 muligheder,.og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke komme i tanke om navnene på nogle af dem

så nu er det op til dig,at ryste dem ud af ærmet.

Vh.Bjarne

Kommentér

Thomas Kehlet
#58 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:50. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Gætter på abrikos-køllesvamp, de sidste. De første enten orangegul eller flamme. Tror mest på flamme da de ligner mit sidste fund af arten på en prik.

Vh. Thomas

Kommentér

Torbjørn Borgen
#59 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:55. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Hej Bjarne

Svampene groede sammen hvorfor jeg kun har mikroskoperet et eks.

Den første er ganske rigtigt Flamme-Køllesvamp, den varierer meget i kraftighed, og flere gange har jeg troet jeg havde den, hvor det så viste sig at være Orangegul Køllesvamp, i stedet for - og omvendt! For jeg lagde den ind her kom jeg til at tænke på om den tilspidsede to kunne være et kendetegn?! - fotografiet er fra hanstholm-reservatet 26.10.2014, på kortgræsset, slidt sti.

Den anden er ganske rigtigt Abrikos-Køllesvamp. Jeg mikroskoperer den altid, men synes faktisk at farven er ret karakteristisk og den bugtede form. I den tilstand husker jeg ikke at jeg har taget fejl, men da vi jo ikke er herrer over hvordan naturen tér sig, så mikroskoperer jeg dem også fremover. Jeg har flere gange set den grenet som her, nogle gange endnu mere, men det passer ikke med andre arter. Motivet er fra Silkeborg Vesterskov, 25.10.2014

Eng-Køllesvamp er næsten altid langt mere grenet, og har efter mine erfaringer altid mellugt ved bvydning, men Jens H. Petersen har vist set undtagelser herfra.

En yderligere forvekslingsmulighed er måske Gylden Køllesvamp, men min begrænsede erfaring med den, indikerer en spinkel, tyndgrenet svamp!

Jeg skal se hvad jeg kan teste i morgen hvor jeg før første gang i år skal på en egentlig overdrevstur!

Torbjørn

Kommentér

Side 6 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator