Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Kjeldgaard
#50 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 15:46. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Hej

Ja nu bliver det rigtigt spændende.

Mvh

Steffen

Kommentér

Jens Stolt
#51 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 15:57. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
jeg kan ikke se noget på lepidopterologisk forenings side. kan du ikke viderebringe nyhederne?

Kommentér

Erling Krabbe
#52 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 15:59. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Gå ind under "Observationer - Danske" og skrol lidt ned under spejlforbuddet

Kommentér

Jens Stolt
#53 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 16:01. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
jeg er ikke medlem

Kommentér

Erling Krabbe
#54 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 16:03. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Det behøver du vist ikke at være - hjemmesiden er åben for alle.

Kommentér

Jens Stolt
#55 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 16:07. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Jeg er stået af.

Dårlig kommunikation.

Kommentér

Steffen Kjeldgaard
#56 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 16:12. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Hej

Fra: - se linket HER:

Rapportør Obs. dato Distrikt Obs. type

Thomas Stenild 28/7-2011 Meddelelse

Jeg var med min far Steen Stenild i pinseskoven og har fanget den ilia han har fotograferet. Den er fanget lige efter billedet er taget. Og på undersiden ligner den også ilia. Jeg troede nu også bare det var en iris. Der skal nok lige komme nogle billeder imorgen. Jeg er først lige kommet hjem fra Norge idag og har lige taget den op af fryseren og kigget på den. Derfor skriver jeg først nu.

Skrevet d. 28/7-2011

Kommentér

Michael Stoltze
#57 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 16:23. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Fantastisk - glæder mig til at se flere billeder af det famøse dyr!

Kommentér

Lars Andersen
#58 Kommentar postet d. 29-07-11 kl. 06:59. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Der er flere der skriver at følehorns kølle som er halv gul, var det afgørende kendetegn, som fik den til at falde på plads?

Den faldt allerede på plads for mig i det sekund jeg så den på Steen Stenild side om Iris d. 26 juli 2011 om formiddagen: - se linket HER

Det var Allan Hartz der fandt dyret på Steen Stenild side, og minuttet efter gik jeg ind og så den. Senere samme formiddag ringede jeg til Steen og spurgte om denne, efter lidt snak, kunne jeg fortælle ham at det er en Ilia, han blev lidt overrasket.

Hvorfor jeg er sikker? Jeg var i Polen og se Ilia første gang i juni, der fik jeg en del billeder af arten, og dannede mig et godt indtryk af arten.

Der er flere kendetegn på overside der kendetegner Ilia i forhold til Iris.

#1. Øjeplet med den orange ring på forvinge. Der findes sjældne former af Iris der har tendens til dannelse af orange ring, men ikke så markeret som på Ilia.

#2. Det bugtede diskalbånd på bagvinge overside som mangler pil udadtil i diskalcelle som Iris har.

#3. Dens S-bugtede forvingesømkant. Den virker buttede i forhold til den spidsvingede Iris.

#4.Og den er mindre, men det er svært at se på foto, undtagen hvis de begge arter sidder sammen.

#5. Dens sømbånd med lyse halvmåner på begge vinger overside, der har Iris et jævnt bånd.

#6. De hvide plet på forvinge overside udfor øjeplet, Ilia har kun lille eller manglende plet udfor øjeplet. Hvor den er tydelig stor på Iris

#7. De 3 pletter udefor diskalcellen ved forvinge forkanten er mere firkantet, der er de elipseformet på Iris.

#8. Tilsidst følehorn, der er clubben/kølle halv gul, hvor den på Iris kun er gul i spidsen.

Andre kendetegn:

Og så har jeg ikke nævnt Ilia´s diffuse underside endnu, eller den gule form; clytie.

Apatura ilia fundet i Danmark (Der er flere der skriver at følehorns kølle som er halv gul, var det afgørende kendetegn, som fik de)
Foto: Steen Stenild. Kendetegn #7 pletter som er firkant
Kommentér

Lars Andersen
#59 Kommentar postet d. 29-07-11 kl. 07:16. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
At vi får underside at se, det er en overraskelse. men jeg er ikke i tvivl. Det er stadig en Ilia. Ellers er det et andet dyr?

Jeg var ellers lige ved at komme i tvivl da Klaus Hermansen nævnte i starten af tråden indlæg #11 en iris - ab. Så måtte jeg lige ekstratjekke mine fotos af Ilia fra Polen

Her en Iris 3 pletter udefor diskalcellen ved forvinge forkanten som er mere elipse formet.

Apatura ilia fundet i Danmark (At vi får underside at se, det er en overraskelse. men jeg er ikke i tvivl. Det er stadig en Ilia. E)
Foto: Lars Andersen, De elipseformet pletter hos iris
Kommentér

Side 6 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator