Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
#50 Kommentar postet d. 23-06-12 kl. 21:27. Emne: Grøn Pragttorbist?
Men Finn, du skal da finde den i dit nærområde, Rådmandshaven, hvor Hans Gønget fandt den for omkring 50 år siden.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(229)
#51 Svar postet d. 23-06-12 kl. 21:29. Emne: Grøn Pragttorbist?
Ole, jeg har set det, og det har da også fået et par klokker til at ringe. Skovene omkring Langå er ikke uinteressante. Kan man eventuelt lokke sten til at lægge et billede på, hvor man kan se, hvordan de "ser ud" i landskabet?

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#52 Kommentar postet d. 24-06-12 kl. 11:07. Emne: Grøn Pragttorbist?
Morten#51:

Jeg har desværre ikke biotopbilleder ( jeg har det vist med at gå for tæt på ), men biotopen kan beskrives som åben, varm skoveng med enkeltstående, døde, sol-eksponerede løvtræer ( yngletræer?). Rundt i kanten fourageringssteder ( i dette tilfælde Hulsvøb) samt enkelte hyldebuske spredt på området. Blomsterne besøges når solen står på, og jeg har lagt mærke til, at billen som oftest sidder delvist skjult inde i skærmen, og derfor kan være svær at se. I Hylden kan det være en fordel at gå ind under busken og se de enkelte klaser efter i modlys. Billen vil da ses som en lille "klump" i skærmen.

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3543)
#53 Svar postet d. 24-06-12 kl. 16:12. Emne: Grøn Pragttorbist?
Inspireret af Ole Martins indlæg # 47 fik jeg lyst til at gå lidt længere tilbage i litteraturen:

I ”Kundskaben om Insektfaunaen omkring Sorø” af F.V.S. Jacobsen fra 1850 betegner han grøn pragttorbist som almindelig i haver og skove. De to nærtstående arter sort pragttorbist og eremit er derimod begge betegnet som rarissimo, altså som meget sjældne. Interessant, at de ikke har været tilsvarende almindelige selv i de navnkundige Sorø-skove.

I "Fortegnelse over Danmarks Biller" af Bertram Rye fra 1906 er grøn pragttorbist betegnet som temmelig sjælden, men udbredt over hele landet. Med andre ord betragtede Rye allerede på det tidspunkt ikke arten som almindelig længere.

Venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Lars S. Madsen
#54 Kommentar postet d. 29-06-12 kl. 22:33. Emne: Grøn Pragttorbist?
Værs''go'' Morten.

Mange tak for hjælpen i går Steen.

Grøn Pragttorbist? (Værs
Lars S. Madsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Toke Andreasen

Svaraktivitet:

(240)
#55 Svar postet d. 29-06-12 kl. 22:48. Emne: Grøn Pragttorbist?
Tillykke Steen!

En drømmeart

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#56 Kommentar postet d. 30-06-12 kl. 15:02. Emne: Grøn Pragttorbist?
Et stort til lykke, Steen!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Peter Christensen
#57 Svar postet d. 04-07-12 kl. 11:34. Emne: Grøn Pragttorbist?
Jeg ved ikke om der findes en bille der kan forveksles med denne grønne en. Jeg har observeret ikke mindre end 5 på samme tid i min have, da rhododendronen og hylden blomstrede. Jeg fik ikke taget et billede af dem, men de var skinnende grønne og ca 1,5 - 2 cm lange og med 2 små hvide pletter på vingeskjold. De ligner bestemt dem på billedet. Og er som sagt ganske talrige i haven. Jeg bor i Kalundborg.

Besvar | Kommentér

Steen Drozd Lund
#58 Kommentar postet d. 04-07-12 kl. 11:39. Emne: Grøn Pragttorbist?
Hej Peter.

Torbisten kan forveksles med Guldbassen: - se linket HER , mon ikke det er den, du har i haven?

mvh Steen

Besvar | Kommentér

Bo Stephensen
#59 Kommentar postet d. 04-07-12 kl. 11:48. Emne: Grøn Pragttorbist?
Tillykke med det fine fund, den findes måske andre steder i landet. Jeg tænker her på Romsø i Storebælt, her kan man nok også finde en anden interessant art nemlig Hjortemøggraver. Jeg tror øen rummer potentiale for begge arter.

Besvar | Kommentér

Side 6 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator