Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
#50 Kommentar postet d. 30-01-16 kl. 21:48. Emne: Burre og AFD
Grenenes vækstform: Er A, B, C eller noget helt fjerde korrekt placeret i forhold til naturlig vandret?

Burre og AFD (<b>Grenenes vækstform: Er A, B, C eller noget helt fjerde korrekt placeret i forhold til naturlig va)
Foto: John Holst
Kommentér

John Holst
#51 Kommentar postet d. 31-01-16 kl. 19:16. Emne: Burre og AFD
Væsktformen er noget helt fjerde: den korrekte vækstform i forhold til naturlig vandret er som vist til venstre i billedet herunder.

Som det ses er de fleste grene "Til det sidste opret udstående" og en enkelt er "Bueformet, nedbøjet til slut". Sammenlignet med den tyske bestemmelsesnøgle i #2, så er denne "Lille Burre" en mellemting mellem "Liden Burre" og "Almindelig Skov-Burre".

Men dette kun for at understrege, at vækstformen skal noteres i felten.

Hilsen

John

Burre og AFD (Væsktformen er noget helt fjerde: den korrekte vækstform i forhold til naturlig vandret er som vist )
Kommentér

John Holst
#52 Kommentar postet d. 31-01-16 kl. 19:32. Emne: Burre og AFD
Ser man på anvendelsen af kurvstilklængden i bestemmelsesnøglerne i #1, #2 og #3, så er billedet en smule broget.

Hvis man tager de to meget forskellige burrer, jeg har afbilledet de sidste par dage, så varierer kurvstilkenes længde på hovedstænglen(hovegrenen) fra lidt over 2 cm til lidt under 12 cm hos begge.

Første når man undersøger fordelingen at kurvstilkenes længder fremtræder en meget markant forskel, som det ses af histogrammerne herunder.

Hvis man sammenligner hovedgrenen hos "Stor Burre" med en af dens sidegrene, så er der også en forskel, men slet ikke så markant som i forhold til "Lille Burre".

For at få et solidt grundlag for mine fremtidige burreovervejelser vil jeg derfor medtage et sidste karakteristika i mine fritidstudier af burrene:

16. Kurvstilkenes længdefordeling på hovedgrenen (hovedstænglen)

--

Ikke mere fra mig om burrer i denne omgang med mindre nogle kommer med kommentarer, der kræver respons. Bortset fra et kommenteret billede lige om lidt.

Hilsen

John

Burre og AFD (Ser man på anvendelsen af kurvstilklængden i bestemmelsesnøglerne i #1, #2 og #3, så er billedet en )
Kommentér

John Holst
#53 Kommentar postet d. 31-01-16 kl. 19:44. Emne: Burre og AFD
Det var den burre, som er afbilledet i dette indlæg, der startede hele burre-"balladen" oppe i mit hoved. Det blev diskuteret i denne tråd: - se linket HER

Den burre, som jeg i de sidste par dages indlæg har kaldt "Lille Burre" minder meget om burren her på billedet.

Med de kurvstilklængder "Lille Burre" har, så kan den i følge Duistermaat i #3 kun være Arctium minus eller Arctium x nothum, og det var netop sidstnævnte navn, som Jon Feilberg gav burren på billedet i dette indlæg. Jeg tror (men ved det ikke), Jon har ret!

De kommende vækstsæsoner vil forhåbentlig vise mig, hvad der er op og ned i Burreland.

Hilsen

John

Burre og AFD (Det var den burre, som er afbilledet i dette indlæg, der startede hele burre-"balladen" oppe i mit h)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Henry Nielsen
#54 Kommentar postet d. 31-01-16 kl. 19:46. Emne: Burre og AFD
Hej John

Her er et foto fra i dag fra en markkant nær Frankeklint af en efter min mening typisk Glat Burre.

Bemærk af den stod skråt. Hvilket nok kunne tænkes at skyldes vinterblæsten forleden.

hilsen fra Henry

Burre og AFD (Hej John

Her er et foto fra i dag fra en markkant nær Frankeklint af en efter min mening typisk)
Foto: Vinterskævstander af arten Glat Burre
Klik på billedet for original størrelse (777 x 583)
Kommentér

John Holst
#55 Kommentar postet d. 31-01-16 kl. 20:03. Emne: Burre og AFD
Hej Henry

Helt enig.

Hilsen

John

Kommentér

John Holst
#56 Kommentar postet d. 28-07-16 kl. 21:40. Emne: Burre og AFD
Arctium-feltskemaer og Arctium-excel-registeropsætning er nu på plads og godkendt af min statistikkyndige forskerbror, så der kan komme en masse spændende signifikante resultater ud i den anden ende om 2-4 år.

Jeg er klar til at gå igang med feltarbejdet fra på mandag, da jeg de næste tre dage lige skal have gjort AFD-anmeldelsen færdig til korrektur, før den kan indsendes til Urt.

Efter en foreløbig sommerferie fyldt med benspænd for min indre botaniker, er jeg i den grad klar til at gå i burrene.

John

Kommentér

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator