Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
#50 Kommentar postet d. 20-10-08 kl. 16:41. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Erik, mener du virkelig det helt alvorligt? Jeg kan ikke se en eneste lighedspunkt udover (muligvis) hvidt sporestøv og så lameller.

Jeg tror, at du laver fis.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#51 Kommentar postet d. 20-10-08 kl. 17:11. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Det slår mig, at jeg aldrig har opgivet størrelsen.

Hat 30 mm, stok 45 x 3 mm. Omtrent udvokset svamp.

Jeg kan altså ikke få ind i mit hoved, at det skulle være et honningsvampminimonster.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#52 Kommentar postet d. 20-10-08 kl. 23:24. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Erik, jeg synes, at jeg mangler din kommentar?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#53 Svar postet d. 20-10-08 kl. 23:29. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Erik, jeg ser frem til din næste gåde, næste gang forhåbentlig en jeg kan rejse mig ved; i øjeblikket er jeg lagt ned af den første!

Men hvis du har ret, så viser det jo bare hvor svært det også kan være en gang imellem.

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#54 Kommentar postet d. 20-10-08 kl. 23:32. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Jo, bestemt mener jeg det, prøv at tage et billede af de normalt udviklede honningsvampe på stedet, hvis de ikke er blevet for gamle, så de ser anderledes ud. Du burde også have testet smagen og forsøgt en sporefældning (som nok ville have mislykkedes). Lamelsvøbet (som er krøbet helt ind under hathuden på denne svamp) er jo særdeles karakteristisk for Honningsvamp: hvidt, vatagtigt, trådet. Hvilken i alverden normalt udviklet lamelsvamp vil have flager af hathuden siddende på det ombøjede lamelsvøb?

Jeg har iøvrigt ikke kunnet finde noget om fænomenet på Internettet.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#55 Kommentar postet d. 21-10-08 kl. 08:24. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Tak for din redegørelse Erik. Du har ret i, at min sporefældning mislykkedes. Har smagt på den efterhånden noget hengemte svamp (i køleskab), ikke noget specielt dér, men ikke ubehagelig smag.

Nu har jeg jo ikke set på ligeså mange svampe som du og Torbjørn har, så jeg har endog meget svært ved at forestille mig, at svampe af samme art kan se SÅ forskellige ud.

Jeg skulle spørge Thomas L om noget i forvejen og har sendt billederne til ham for en second opinion, det håber jeg ikke, at du har noget imod.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#56 Kommentar postet d. 21-10-08 kl. 09:32. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Nu har jeg fået Thomas svar:

"Er enig med Torbjørn, formodentlig vanddrukken og slidt Lepiota sristata - stinkende parasolhat (det med lugten skal man ikke tage så tungt). En honningsvamp har aldrig så hvide og frie lameller og hathuden er næsten sikkert hymeniderm".

Du får et grønt flag Torbjørn Og, som sagt tidligere, tak for kampen både til dig Torbjørn og dig Erik.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#57 Svar postet d. 21-10-08 kl. 11:01. Emne: Lille græsplænesvamp. 2 billeder
Tja kan kun give den gode Thomas ret i forhold til hans betragtninger omkring umuligheden af at dette skulle være en honningsvamp.

Besvar | Kommentér

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator