Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(2)
#50 Svar postet d. 03-01-11 kl. 15:07. Emne: Flyrejser og CO2-øgning
Jo,det kan man da godt sige,men der skal jo startes et sted. Men det er måske mest for samvittigheden

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#51 Kommentar postet d. 03-01-11 kl. 18:49. Emne: Flyrejser og CO2-øgning
Hvis kloden skal være bæredygtig, skal vi ned på et udslip på under 2 ton CO2 pr. person årligt. Det er ca. 10 % af gennemsnitsdanskerens nuværende niveau – hvor nogle bruger 5, mens andre bruger over 50. Men det er nok meget få, der befinder sig under 2, og dermed ikke (i større eller mindre grad) er skyldige i at forårsage lidelser af et uoverskueligt omfang. (Her tænkes primært på menneskelig lidelse, men det vil da også have voldsom betydning for dyr/natur.)

Det er selvfølgelig et ubehageligt faktum at man gør sig skyldig i lidelse. Man kan forsøge at benægte sagens stilling (”Lomborg-løsningen”), eller lade som om man gør, hvad man kan (regeringen m.fl.). Og det er jo såre menneskeligt at forsøge at opretholde en (selv)forståelse af at man er ”et godt menneske”, f.eks. gennem diverse psykologiske forsvarsmekanismer.

Nu vil mange nok være endt oppe i det røde felt. Og også indenfor klimaaktives rækker anses det som regel for ”kontraproduktivt” at sige tingene lige ud – hellere pakke det blidt ind, rose selv det mindste fremskridt, ”guleroden frem for pisken”, ”positive scenarier frem for negative” osv.

Ikke desto mindre taler jeg imod den generelle listen-om-den-varme-grød.

Hvis vi ser en knægt smide et ispapir på gaden, er det helt legitimt at sige: ”hov, hvad er det for noget svineri”. Men hvis du spørger en bekendt om vedkommende har overvejet de klimamæssige omkostninger ved at flyve den ½ klode rundt for at dase 8 dage på en strand, bliver det nemt opfattet som et overgreb på ”den personlige frihed”.

Vi står over for nødvendigheden af et mentalitetsskifte. Ligesom de plantageejere, der for 150 år siden måtte sande, at det ikke var en del af deres ”ret”, ”frihed” osv. at holde andre mennesker som slaver.

Vi kan nu se hovedrystende tilbage på slaveriets tid; vi kan blot håbe at der ikke går for mange år, førend fremtiden vil undres over nutidens uansvarlighed.

Altså: der er fint at bruge sparepærer, spare på bilkørsel og kød, gå med lange underbukser i stedet for at skrue varmen op osv. Det er ”godt” - men før man er nede under de 2 ton, er det ikke ”godt nok”. Og den bevidsthed må vi så foreløbig affinde os med, for den skal til, før end vi bliver i stand til at tage de beslutninger, der skal til.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#52 Kommentar postet d. 03-01-11 kl. 19:19. Emne: Flyrejser og CO2-øgning
Jeg er ikke inde i de faktiske CO2 forhold uden da at vide det er noget skidt med indystri flyrejser osv.

Min egen kvote er til salg. Det eneste motoriske køretøj jeg nogen sinde har ejet er en plæneklipper, som jeg i øvrigt har udskiftet til en håndskupper.

Det gør mig harm at MC. Donald har MC.DRIVE og det harmer mig at der her i byen er en bager som har lavet samme koncept, drivein.

Vi er her på siden glade for så meget natur som muligt, meeeen når der så meldes en sjælden fugl ind farter folket jo afsted i bilerne for at se en lille fugl.

Tanken, Poul, er god nok men det er vel ikke realistisk at vi kan gøre noget ved det. ØV.

Godt nytår til alle, hilsen Bent.

Besvar | Kommentér

Side 6 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator