Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 7 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#60 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 10:59. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Så er vi enige Thomas!

Jeg havde i øvrigt også en grenet Abrikos-Køllesvamp fra Hanstholm, men fotografiet blev helt uskarpt.

Torbjørn

Kommentér

Thomas Kehlet
#61 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 11:33. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Her en collage der anskueliggøre problemet med at bestemme gule køller. Begge i collagen er abrikos-køller fra Feddet, har lige mikro tjekket dem, her idag har de næsten samme farve. Har prøvet det samme før fra denne lokalitet.

Tilbage i 2011 TKH2011-429434 bestemte Jens H. fundet til abrikos-kølle udfra billedet, efterfølgende har jeg samlet gule køller mange gange på Feddet og aldrig fundet andet end abrikos-kølle, senest forleden hvor de ligesom i sidste og forrige uge stod i mængder. Vel nok i tusindevis over 5 km.

Indlægget her afledt af - se linket HER

Konklusionen må være at abrikos-kølle nogen gange kan bestemmes på udseende og lettest hvis man ved hvor de vokser.

Vh. Thomas

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (Her en collage der anskueliggøre problemet med at bestemme gule køller. Begge i collagen er abrikos-)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 601)
Kommentér

Bjarne Nielsen
#62 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 13:17. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Hej Alle deltagere og læsere af denne tråd,..vi bør måske udvide tråden til at omfatte gætning på højt seriøst plan af

div tunger og køller,.og alt det andet krims krams i familien

OG KUN det,alt andet henvises venligst,men bestemt til andre

tråde,.da vi ellers havner i kosmos,.eneste regel må vel være

total respekt for forkvinden (EMMA GAD) der er dog plads

til lune bemærkninger,.samt venskabeligt drilleri,.skulle der

mod forventning opstå tvister og uenigheder der kræver fysisk

afgørelse,.henlægges de øjeblikkeligt til afgørelse efter døden kl 18:00,.hvor man så end er.

Jeg synes vi amatører skal benytte os af det faktum,.at både

Torbjørn og Thomas er gået i fælden ved at have indlæg her i

tråden,.det forpligter!!!Knud Knudsen har ligeledes afsløret

sig selv som læser af den,.det er næsten det samme som aktiv deltagelse,.og jeg er overbevist om at omtalte Herre ligger

inde med et omfangsrigt materiale,hvis han vil dele med os andre,kunne det blive ganske lærerigt for tråden,dette var blot mine få og små tanker,.resten er op til I andre.

Vh.Bjarne

Kommentér

Jens Christian Schou
#63 Kommentar postet d. 02-11-14 kl. 13:46. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Tror det er fornuftigt, at du fokuserer på én gruppe, når du skal i gang med mikro - f.eks. tungerne, hvor Thomas har anvist dig den nødvendige litteratur mm.

Skrab lidt på tungens øverste del og tvær det ud på et objektglas så får du et tilpas tyndt præparat. Herefter er det så nøglen og sammenligninger med hvad du ser og de gode tegninger i artiklen, der skal hjælpe dig videre. Det vil være en fordel, at kunne måle vha mikroskopet. Spændende når man først kommer i gang og ind imellem bliver man overrasket.

Her et skud af Slank Jordtunge.

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (Tror det er fornuftigt, at du fokuserer på én gruppe, når du skal i gang med mikro - f.eks. tungerne)
Jens Christian Schou har vedhæftet dette billede
Kommentér

Bjarne Nielsen
#64 Kommentar postet d. 03-11-14 kl. 20:35. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
tak for det Jens,.jeg tænker og planlægger til den helt store

guldmedalje,.jeg skal nok få noget skruet sammen på en eller

anden måde,..denne her ville det jo også være rart at få sat

et navn på.

Vh.Bjarne

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (tak for det Jens,.jeg tænker og planlægger til den helt store
guldmedalje,.jeg skal nok få noget sk)
Bjarne Nielsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Bjarne Nielsen
#65 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 19:48. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
Var en tur på heden i anden anledning (lav),da dette var vel

overstået,.tog jeg en tur ned af køllealleen,der dog også gav

mig den største tunge hidtil(ses i separat tråd),.de køller de køller,.foto nr 1 formoder jeg er abrikos køllesvamp,.nr 2

-3-4 er jeg meget usikker på af flere årsager,.farve,. facon

m.m. nr 5 tror jeg er flamme køllesvamp,men for en sikkerheds

skyld,.tog jeg alle med hjem til tørring,inden forsendelse.

Vh.Bjarne

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (Var en tur på heden i anden anledning (lav),da dette var vel
overstået,.tog jeg en tur ned af kølle)
Klik på billedet for original størrelse (896 x 952)
Kommentér

Bjarne Nielsen
#66 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 19:48. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
nr 2

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (nr 2)
Klik på billedet for original størrelse (649 x 1025)
Kommentér

Bjarne Nielsen
#67 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 19:49. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
nr 3

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (nr 3)
Kommentér

Bjarne Nielsen
#68 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 19:49. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
nr 4

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (nr 4)
Kommentér

Bjarne Nielsen
#69 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 19:51. Emne: dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest
nr 5,..jeg må sige F-Ns server stiller store krav til ens tålmodighed.

dagens høst af kassable køller og tunger uden dåbsattest (nr 5,..jeg må sige F-Ns server stiller store krav til ens tålmodighed.)
Kommentér

Side 7 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator