Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Lauge Madsen
#60 Kommentar postet d. 15-12-08 kl. 06:40. Emne: Nisseskæg
Jeg synes nu "ishår" er nærmere virkeligheden end "Nisseskæg. Jeg skrev sidste år om fænomenet i indlæg 17, men åbenbart ikke uddybende nok. Det er et rent fysisk fænomen der er knyttet til en helt særlig egenskab ved vand: Vand er tungest (fylder mindst) ved 4 grader. Godt for frøerne på bunden af dammen: Når det bliver koldt synker det fire grader "varme" vand til bunden, men koldere vand går til overfladen, hvor isen dannes. Uden denne egenskab ville dammen fryse fra bunden og op. Hvad det betyder for dyrelivet kan vi se i vandløb, hvor turbulensen (omrøringen) i stærk frost kan danne "ankeris" på stenene: Stenfaunaen dør.

Tilbage til grenene: Ved nul grader dannes der is som udvider sig i et spring: Hvorfor går det ikke indad, men udad? Fordi vandet herinde også udvider sig når det afkøles: Der er altså to kræfter der presser udad. Så er der kun tilbage at der skal være åbne,ikke vandskyende porer i veddet, og her kommer naturligvis de mikroorganismer ind i billedet, som nedbryder de døde grene, altså skaber de strukturelle forudsætninger for ishårene, eller ispelsen, som jeg foretrækker at kalde det. Morten spørger om fænomenet kan ses i andre materialer. Ja, fx "nåleis" i græsplæner. Iøvrigt har selveste Affred Wegener (ham med fastlandenes bevægelser) skrevet om ishår (tysk: "Haar-eis") for 90 år siden.

Men kan nogen forklare mig konkret hvordan en svamp eller en bakterie kan presse isnålene ud, så hører jeg gerne.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#61 Kommentar postet d. 15-12-08 kl. 08:22. Emne: Nisseskæg
Bent, det hele er opsummeret i din sidste sætning! Det er lige det svar vi prøver at komme nærmere.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#62 Kommentar postet d. 15-12-08 kl. 09:07. Emne: Nisseskæg
#61. Det kan ske, hvis svampen eller bakterien uskiller sukker- eller proteinstoffer, der ændrer den vandige opløsnings frysepunkt.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#63 Kommentar postet d. 28-12-08 kl. 17:29. Emne: Nisseskæg

De gulbrune, kantede strukturer på mikroskopfotoet mener jeg er ekskrementer fra pansermider! Der er et billede i Naturen i Danmark - Det Åbne Land - som ligner på en prik.

Poul Evald

Kommentér

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator