Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Steen Larsen
#60 Kommentar postet d. 28-09-17 kl. 13:50. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Lars,

Du eller Naturstyrelsen kan da ikke bare påstå, at en art er rødlistet, når den ikke er, også selvom du mener den opfylder kriterierne... Men Naturstyrelsen er selvfølgelig i deres gode ret til at forbyde indsamling.

Jeg er glad for Martins gode forsøg på at forklare tingene på mine vegne. Det har før hjulpet

Med hensyn til den dokumentation for (forsøg på) indfangning af ilia du påstår at ligge inde med, er det jo ikke foreningerne og deres medlemmer du straffer, ved ikke at dele den. Det er vel mest ilia det går ud over. Fremadrettet bliver det unægtelig spændende at følge, nu hvor du bør/skal sende det til Naturstyrelsen i stedet.

Jeg synes ikke du på nogen måde har kunnet argumentere for dine påstande om mine usandheder. Det er vel heller ikke let, når oplysningerne er faktuelle

Du skriver: "Gider snart ikke svare på flere af dine udtalelser Erik, der må andre til hvis de gider at bruge tid på det?"

Præcis sådan havde jeg det med dine udtalelser, da jeg skrev mit forrige indlæg i aftes. Så Lars, jeg afventer ikke svar.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Erik Steen Larsen
#61 Kommentar postet d. 28-09-17 kl. 13:53. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Lige en sidste korrektion: Jeg kan ikke huske vi fra bestyrelsen i LF har benægtet indsamling af ilia efter indførsel af populationsbekyttelsen. Vi har blot ikke kendskab til indsamlingen. Det er måske noget helt andet (svært at vurdere grundet manglende dokumentation).

Personligt håber jeg ved Gud det ikke forekommer.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Olivier Vryens
#62 Kommentar postet d. 04-10-17 kl. 23:28. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Er der en af jer, som kan forklare mig, hvordan Adgangsbekendtgørelsen §28 nr 6 skal tolkes? Jeg er nemlig ved at tage en MSc i Conservation Ecology i Oxford, hvor et af kravene er, at jeg skal lave samlinger af 3 taksonomiske grupper, som efterfølgende skal anvendes som samligningsgrundlag. Det kunne være Hemiptera, Coleoptera, Hymenoptera osv.

Men jeg er blevet i tvivl om man begår lovbrud ved at lave sådan en samling, selvom det er et led i en høj videregående uddannelse. (Professoren er dr. Shreeve, som har forsket hele sin karriere i netop Lepidoptera) Og hvordan skal man overhovedet kunne lave biodiversitetsundersøgelser som biolog, hvis man ikke må "forudlempe dyrene", som bekendtgørelsen siger? Eller er det nok med ejerens accept? Der virker til at være en del forvirring om denne bekendtgørelse.

Kommentér

Erik Steen Larsen
#63 Kommentar postet d. 05-10-17 kl. 00:47. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Oliver,

Det er nok altid en god idé at få tilladelse til indsamlingen af Naturstyrelsens lokale enhed. Du kommer vel til at færdes lidt på må og få udenfor stierne.

Derudover skal du bare holde dig fra ved lov fredede dyr samt rødlistede dagsommerfugle.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Lars Andersen
#64 Kommentar postet d. 29-12-17 kl. 10:51. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Lepidopterologisk Forening omtaler i deres mødeprogram d. 21 december 2017;

Vigtigt nyt om fredning af dagsommerfugle

D. 21. september 2017 offentliggjorde Naturstyrelsen på deres hjemmeside, at det ikke længere er tilladt at samle rødlistede dagsommerfugle på Naturstyrelsens arealer, samt at en overtrædelse vil blive anmeldt til Politiet.

Desuden meddelte man, at Naturstyrelsen kan give tilladelse til indsamling af dagsommerfugle, men kun hvis det indgår i et videnskabeligt forskningsprojekt.

Læs mere i mødeprogram på Lepidopterologisk Forening: - se linket HER

Der er et punkt i deres artikel der skæmmer lidt:

Lepidopterologisk Forening d. 22 december 2017;

"Kun ganske få af vores medlemmer samler dagsommerfugle, men det er bekymrende med den mistænkeliggørelse, der derved skabes i forhold til generelt at bevæge sig med net i naturen og til indsamling af insekter i det hele taget.

Lepidopterologisk Forening og de øvrige entomologiske foreninger har for mange år siden vedtaget og gentagne gange meddelt, at det ikke er acceptabelt at indsamle af truede populationer af insekter.

Et forbud mod indsamling alene sikrer dog ikke de truede arters overlevelse. Vi havde hellere set en reel og saglig begrundet fredning af et antal relevante arter gennem artsfredningsbekendtgørelsen, ledsaget af seriøse handleplaner, frem for dette højst uklare udspil."

Lars Andersen d. 29 december 2017;

Kommentar til den mistænkeliggørelse der dermed skabes mod sommerfuglesamlere med net. Den har været der længe i forvejen, for vær gang der meldes en sjælden dagsommerfugl på div. fora i Danmark, står der en samler eller flere med net næste dag på lokaliteten!

Det er yderst problematisk, og er ikke med til at gavne samlernes ry som folk der gerne vil være med til at tage hensyn til sjældne dagsommerfugle.

Det er et problem at der findes disse hardcore samlere der absolut vil havde den sjældne i samlingen uanset hvad.

Som ordenlige samlere der respektere de etiske regler i de entomologiske foreninger der gerne vil gøre nået for de sjældne dagsommerfugle arter ikke rigtig kan gøre nået ved.

En stor dag for de danske dagsommerfugle! (Lepidopterologisk Forening omtaler i deres mødeprogram d. 21 december 2017;
Vigtigt nyt om fredning)
Foto: Pinseskoven 13 juli 2012. Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 530)
Kommentér

Lars Andersen
#65 Kommentar postet d. 29-12-17 kl. 11:00. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Lepidopterologisk Forening;

"Vi havde hellere set en reel og saglig begrundet fredning af et antal relevante arter gennem artsfredningsbekendtgørelsen, ledsaget af seriøse handleplaner, frem for dette højst uklare udspil."

Det er glædeligt at Lep. For. synes at de sjældne skal på "artsfredningsbekendtgørelsen", ledsaget af seriøse handleplaner.

Mon der ikke i løbet af foråret måske vil komme sådanne udspil?

Kommentér

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator