Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Storup
#60 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 09:28. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Jeg tænker ikke på en del af krydsoverenstemmelsen, men en bøde myndigheden kan udstede - enten kommunen eller Kulturarvstyrelsen.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#61 Svar postet d. 09-02-13 kl. 09:37. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Jeg mener at vide, at kommunerne har overtaget plejeansvaret for gravhøjene i det åbne land efter amterne. Hvordan det er med gravhøje i skove ved jeg ikke. Men det har kommunerne muligvis også fået ansvar for. - I alt fald ved jeg, at kommunerne skal føre tilsyn med, hvordan skovene forvalter deres §3 og §28(tror jeg, det hedder)-områder. Ifølge skovlovens §28 er der ingen nedre arealgrænser for beskyttede naturtyper i skove.

Man kan gå ind på - se linket HER og tænde for fortidsmindelaget og se, hvad der er hvor (helt ukompliceret er værktøjet ikke):

Besvar | Kommentér

Bo Stephensen
#62 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 09:47. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Det er kulturstyrelsen der har ansvaret for gravhøje ikke kommunerne, dog skal de på deres egne have en plejepligt, så vidt jeg ved.

Så det er som Peder Størup skriver kulturstyrelsen ikke kommunerne som udskriver bøderne.

Det er så disse bøder, der nu kommer i spil, når krydsoverenstemmelsen er blevet ophævet.

I skovene kan man åbenbart næsten gøre alt ved disse gravhøje, plante træer oven på selvom man ved at rødderne kan ødelægge indholdet af graven.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#63 Svar postet d. 09-02-13 kl. 10:09. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Sidste år var jeg i kontakt med Høje-Taastrup Kommune omkring deres oldtidshøje (ca. 18 så vidt jeg husker), som jeg tidligere har undersøgt botanisk for Københavns Amt. - Jeg er ret sikker på, at jeg forstod det på den måde, at de har overtaget den naturmæssige pleje og tilsyn med gravhøjene. - Kulturarvstyrelsen er sikkert kun i spil, når det gælder direkte fysiske terrænindgreb og visse andre ting. F.eks. vil Kulturarvstyrelsen ikke have, at man afbrænder gravhøjene i plejeøjemed, vist af hensyn til mulige urnegrave. - Dette er ikke fagligt og sagligt begrundet; tænk bare bå alle de "Bavnehøje" vi har ud over det ganske land. - Og praktiske forsøg, viser at afbrænding kun påvirker jordsmonnet ganske få cm. i dybden.

Der er stadig sjove ting at finde på gravhøjene. De 2 sidste forekomster af Hedelyng i det åbne land mellem København og Roskilde findes således på gravhøje. Og man kan også finde planter som Lav Skorsoner, Nikkende Limurt m.fl.

Besvar | Kommentér

Bo Stephensen
#64 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 10:27. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Hvis det er på kommunalt ejet jord, så har de plejepligten og vel også tilsynet.

Men Poul Evald Hansen det er altså kulturstyrelsen som har tilsynet med disse 2 meter bræmmer og ikke kommunerne.

Der er jo ikke nogen plejepligt på private gravhøje, selvom det ville være en god idè.

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#65 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 21:38. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Hej BO

Jeg har søgt efter et indslagi radio eller tv midt vest om en kortlægning af gravhøje i det midtjydske.

Jeg fandt ikke det jeg søgte.

Her er dog noget andet materiale jeg fandt.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

gitte ramsby
#66 Svar postet d. 09-08-13 kl. 09:01. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om I med alle disse billeder går videre til de relevante instanser med jeres observationer?

Det er jo helt vildt træls, at gravhøjene (som så meget andet) ikke lades i fred...

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#67 Kommentar postet d. 23-01-17 kl. 18:04. Emne: Billeder af skadede gravhøje
Jeg er godt tilfreds med, at der sættes fokus på de ødelæggelser af bl.a. gravhøje, som jeg begræder.

Enhver med bare lidt følelse i livet - hvad enten entreprenør eller ejer eller andet - kan da sige sig selv, at det er noget, der skal bevares. - I mange medier i hele landet. Heldigvis. Fx. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 7 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator