Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juni 2017

Snudebillen Phyllobius arborator (Herbst, 1797) - ny for Danmark

I forbindelse med insektregistrering for Kolding Kommune d 21. juni 2017 var jeg i Nagbøl Skov, hvor turen gik til et fint lille kær beliggende nogenlunde centralt i skoven. Jeg fandt flere gode arter på turen, men hvad der skulle vise sig at være højdepunktet, var en af de grønne Phyllobius der dumpede ned i baljen efter at have banket på pil. Den virkede noget usædvanlig af en Phyllobius at være, så jeg tog en række fotos af dyret.

Da jeg kom hjem kunne jeg hurtigt se, at der var noget ”helt galt”. Den lignede slet ikke vores øvrige Phyllobius-arter, men passede derimod perfekt til Phyllobius aborator som findes i det nordlige Tyskland. Jeg skrev omgående til Jan Pedersen, som den efterfølgende dag kunne bekræfte og ønske tillykke med fundet af den nye art.

D 27. juni mødtes jeg med Jan og Henning Liljehult for at fremvise lokaliteten med håbet om at finde flere eksemplarer. Det tog ikke mange minutter før turen var en succes. Ved 2. dask til ahorn fik Jan det første eksemplar i bakken og det skulle hurtigt vise sig at arten forekom i stort antal. Arten er polyfag og går på bred vifte af planter. Især ahorn og brombær var populære som foderplanter i skoven, men vi tog også eksemplarer på bøg, hassel, rød-el, pil, hvidtjørn og bævreasp. Desuden fandt vi flere eksemplarer på forskellige urter, hvilket formentlig har været en tilfældighed, men på spring-balsamin så vi gnavespor der unægtelig lignede det fra Phyllobius arborator, men om den reelt er foderplante, må vi lade stå i det uvisse.

Arten foretrækker at habitaten er overskygget, og nogle af de steder vi så mange eksemplarer var på overskyggede ahorn. Blandt andet yngre ahorn langs nåleskov og skyggefulde skovveje samt lavtvoksende brombær i skovbunden under bøg gav mange eksemplarer. I mere åbent terræn var den mindre talrig. På enkeltstående træer i skovlysninger så vi kun enkelte dyr, i skovbryn lidt flere.

Vi fortsatte videre til Søndermose syd for Nagbøl, og her fandt vi også flere eksemplarer af arten, bl.a. på ahorn, bævre-asp samt Prunus sp. Alle dyrene her blev observeret i et vestvendt skovbryn.

Arten kan findes maj-august, men er mest talrig i juni. I Danmark kan det forventes at arten kulminerer i antal lidt senere end i Tyskland.

Det nordligste fund i Tyskland er mellem Kiel og Lübeck, så det er alligevel lidt af et spring den har taget, men det skulle være mærkeligt, hvis ikke den findes på andre lokaliteter i det sydlige Jylland.

Hvis man vil eftersøge arten gøres det på samme måde som man eftersøger alle andre biller på løv – man banker godt til grenene, og holder en bakke, balje eller paraply under, hvor afbankede insekter let kan observeres. Gnavesporene fra arten er ret i øjnefaldende, og dem bør man også holde øje med. En adfærd vi observerede hos arten var, at den ofte kunne ses sidde på oversiden af bladet når vi kiggede på afstand, men når vi bevægede os for tæt på dyrene kravlede de hurtigt om på undersiden af bladet.

Af Phyllobius-arter med grøn skælklædning på benene samt lår med tænder vil P. maculicornis samt argentatus være de største forvekslingsmuligheder. P. arborator adskilles let fra disse ved tydeligt længere ben med kraftigere fortykkede lår (især hos hannen). Fra argentatus yderligere ved tydeligt mere udstående øjne, fra maculicornis yderligere ved kroppens lange opstående behåring samt lårenes lyse basis der er fremtrædende når man ser dyret oppefra. Arten bliver mellem 6-8 mm og er dermed større end argentatus og maculicornis der begge måler ca 4-6 mm.

Den gennemsnitligt større P. pomaceus vil muligvis også kunne forveksles, men hos denne er følehornsskaftet lige og kroppen uden opstående behåring

Se flere billeder af arten i galleriet :-)

Kilder:

entomologie.de - Udbredelsesinformationer om tyske biller: www.entomologie.de...

gbif.org - Phyllobius arborator: www.gbif.org/species/100410731


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: